Hvor kommer inspirationen til grafisk design fra – og hvad skal det koste?

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

I den hidtil mest herligt fagnørdede episode af podcasten Statusmøde diskuterer Morten Grubak og Victor Ghaznawi grafisk design med Jacob Ziegler, senior designer i Bold, NoA.

Podcasten Statusmøde – med værterne Morten Grubak, vice president for creative direction hos Zalando, og Victor Ghaznawi, andenårsstuderende på KK hos DMJX – lader gæsten sætte dagsordenen. 

Jacob Ziegler, senior designer i Bold, tager afsæt i en artikel, Are rebands starting to look the same?, af Elizabeth Goodspeed. 

”Som grafisk designer kan man komme til at lave noget, man har set før – og som er godt. Og så har man i fire måneder lavet runde hjørner på alt,” siger Jacob Ziegler og tilføjer, at man ofte bliver inspireret af det samme – hvad enten det er et ”en megafed kunst-hub eller en mastodont.”

Morten Grubak fremhæver paradokset, at de store designbureauer får risikovillige kunder, fordi bureauerne har bevist sit værd, mens mindre studios, der skaber originalitet, ikke er i nærheden af risikovillige kunder.

”Jeg oplever det omvendt: At de store bureauer træffer valg, som ikke ryster butikken, mens mindre bureauer – eller enkeltpersoner – er mere klar på skabe mere.”

Inspirationen er den samme, men tiden til at løse opgaverne er ikke længere den samme: 

”Der er sjældent tid til den dybe research – og dykke ned i et område og sige ”Hey, prøv at hør’– nede i Paris, i netop denne Metro, der så jeg dette lillebitte stykke mursten. Det har jeg affotograferet, opskaleret, rentegnet med blyant, scannet ind, tegnet op med tusch …” Det er ikke så tit, at kunder har tid og økonomi til den slags – eller bureauet selv, der lægger timer i det,” siger Jacob Ziegler og tilføjer:

”Originalitet er et svært begreb. Grafisk design er stadig et stykke – og min rolle er levere noget, kunden er glad og kan bruge. Kunden kommer ikke for at få et kunstværk, som kun jeg kan arbejde med.”

Ikke desto mindre fokuserer han på det originale input:

”Man ved, at det i sidste ende ender som en meget reduceret ting, derfor bør den altid have fuld pede fra starten.”

Prissætningen får også en taletid i podcasten – bl.a. med den klassiker: 

”Paula Scher satte den røde streg over de to i’er i citibank. Og hvad betaler I mig for – det kvarter, jeg brugte på at sætte stregen, eller de 20 år, der har taget at lære at lave dette på et kvarter?”

Podcasten vender også AI-sitet https://www.goodbrief.io/, hvor unge designere kan generere en fiktiv brief og fylde deres portefølje op med andet end plakater fra det lokale spillested.

Og som altid afsluttes med optur/nedtur: Har comic sans en berettigelse? Og er animation din passion?

Lyt med her: