Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I en international kampagne op til klimakonference sidst på året inviteres alle verdens folk at blive indbyggere i: Hopenhagen.

Mens der er fuld gang i de politiske spil op til den store klimakonference sidst på året i Købehavn, så sættes der nu gang i et initiativ, der skal skabe et folkeligt pres på politikerne om at nå et resultat.

I gamle dage ville man måske tale om en underskriftsindsamling, men denne gang har man taget mere moderne midler i brug.

Bag står International Advertising Association (IAA), der med Bob Isherwood, tidligere worldwide kreativ direktør i Saatchi & Saatchi, i spidsen har fået en række reklamefolk i New York fra forskellige bureauer til at forme en kampagne, hvor et centralt element er etableringen af et website. Her inviteres alverdens folk til at blive indbyggere i den virtuelle by: Hopenhagen.

Ved at tilmelde sig som indbygger i Hopenhagen tilslutter man sig et ønske om, at politikerne får lavet en effektiv global klima-aftale.

Sitet har adressen www.hopenhagen.org, og her kan man bl.a. læse:

“On December 7, 2009, leaders from 192 countries will gather at the UN Climate Change Conference in Copenhagen, Denmark to determine the fate of our planet. Let’s turn Copenhagen into Hopenhagen. Hopenhagen is a moment, a movement and a chance at a new beginning”.

Kampagnen støttes af FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon, og det er planen at få web-sitet bakket op af en bred kampagne, der opfordrer til at melde sig til Hopenhagen.

Initiativet præsenteres senere i dag på en pressekonference ved den internationale reklamefestival i Cannes.

Der er ikke noget budget til kampagnen og derfor skal folkene bag ud og søge støtte til at bakke kampagnen op. I Danmark er det IAA’s lokale chapter, hvor Tomas Gorrissen er talsmand for projektet.

“Vi vil derfor gerne i kontakt med virksomheder og organisationer, der kan være med til at løfte opgaven at gøre dette til en omfattende national og international bevægelse”, siger Tomas Gorrissen.

Såvidt Bureaubiz erfarer, spurgte IAA til Udenrigsministeriet og Københavns Kommune holdning til projektet, før man traf den endelige beslutning om at rulle det ud.

Men her var modtagelsen positiv.

“Vores vigtigste mål er, at der bliver indgået en ambitiøs klimaaftale i København i december, og vi tror, at Hopenhagen, der appellerer direkte til folks følelser, vil være et inspirerende bidrag hertil. Hopenhagen-kampagnen vil på bedste måde bidrage til at skabe global medejerskab til COP15 og vil give alle mennesker mulighed for at blive en del af diskussionen og løsningen på mødet til december”, siger Klavs A. Holm, der er ambassadør for Public Diplomacy i Udenrigsministeriet.

Desuden arbejdes der på at skabe synergi mellem Hopenhagen-initiativet og Wonderful Copenhagen’s branding-initiativ for København under temaet cOPENhagen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club