”I er ikke gode brand-designere i Danmark”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om danske bureauer og virksomheder, der får skyld for at være alt for konservative i deres brand-udvikling. Om Post Danmark, der taber mia-omsætning. Om reklamebureau, der har reklamer på cykler. Samt om producer hos Wibroe, Duckert & Partners, der har taget master i oplevelsesøkonomi.

“I er ikke gode brand-designere i Danmark. Problemet for danske virksomheder er, at de har stort fokus på, hvordan de differentierer sig fra deres nabolande. Der er en tendens til, at man lider lidt af ‘ø-tænkning’. I skal være mere modige, når det handler om, hvad der kan gøres”.

Det mener den engelske brand-designer Stuart Mackay, adm.dir. i brandbureauet Ergo, der har haft skandinaviske virksomheder som Swedish Match, Hempel Paints og Arkitema, som kunder.

Men måske er det ikke blot virksomhederne, men også de bureauer, der udvikler brands, der er for konservative. I hvert fald går Carlsberg til England, når de skal have hjælp til at udvikle det globale brand for læskedrikken Beo.

“Det er ikke et bevidst fravalg af danske brand-udviklere. Det handler om, hvilke kompetencer man er ude efter. Danske bureauer kan også tænke internationalt, men i England har de bare et mere internationalt perspektiv, og de har en lidt højere kaliber, når det kommer til strategisk brand-innovation”.

Sådan siger innovationsdirektør hos Carlsberg, Lene Dyrby Andersen og fortsætter:

“Der er danske bureauer, der har svært ved at sætte sig ud over, at de kender Carlsberg som brand, da det nærmest er et nationalt klenodie herhjemme. De tror, at de kender brandet og strategien, og det kan godt være en barriere. Men det er ikke nødvendigvis en fordel, at de ved noget om Danmark, når man skal udvikle et internationalt brand. Alt det Carlsberg står for i Danmark, er noget helt andet i udlandet.” (Berlingske Business, p.12-13).

Post Danmark står til at tabe 1 mia. kroner, fordi det offentlige dropper snail-mail

De offentlige myndigheder kan spare 800 mio. kroner i porto, når man i 2015 kun må kommunikere digitalt med staten, kommunen og andre offentlige myndigheder. Det viser en strategi fra Finansministeriet.

Men indtægtstabet for Post Danmark vil løbe helt op på 1 mia. kroner, fordi borgerne også kun kan svare tilbage elektronisk.

Adm. dir. i Post Danmark, K.B. Pedersen, ved endnu ikke, hvad den nye digitaliseringsstrategi vil betyde for medarbejderskaren, der i 2006 var på 21.000 og i 2010 allerede var på vej ned på 16.000.

Samtidig er overskuddet faldet fra 900 mio. kroner efter skat for fem år siden til 300 mio. kroner i 2010.

Ifølge K.B. Pedersen vil Post Danmarks indtjening i høj grad fremover blive båret af reklamer og pakker som følge af den stigende internethandel (Børsen, p. 14).

Bureau reklamerer på cykler

Reklamebureauet We Love People, Sticks ‘n’ Sushi og gratisavisen Urban er blandt de første annoncører på det nye tohjulede reklamemedie, Freeebikes, der netop er trillet ud på gaderne i flere danske byer.

Ideen med konceptet er, at virksomheder køber reklameplads på et antal cykler, som stilles gratis til rådighed for danske studerende i et år.

Derefter sendes cyklerne til Ghana og Senegal (Berlingske Business, p. 12).

Branchefolk i medierne

I Børsens tillæg: Master, er der en række erhvervsfolk, der udtaler sig om det at tage en master-uddannelse og hvad der fik dem til det. En af dem er Nicolai Berthelsen, der er producer hos Wibroe, Duckert & Partners.

Her fortæller hvorfor han tog en Master i Oplevelsesøkonomi og hvad det har betydet for hans fremtidige opgaver på bureauet:

“Jeg tog uddannelsen med tanke på, om man kan bruge kompetencerne anderledes herinde på reklamebureauet end man gør i dag, men selvfølgelig kan jeg også bruge meget af det i reklamefilmproduktionen.

Vi har lige fået en ny kunde ind, der vil skabe en totaloplevelse for publikum til fodboldkampe. Normalt ville den opgave ikke havne på mit bord, men det gjorde den nu, fordi jeg kan bidrage med en løsning, der også har det oplevelsesøkonomiske perspektiv”

Efter en årrække i bureauet – og med en HD i afsætning i bagagen – fik Nicolai Berthelsen lyst til at sætte sig på skolebænken igen og få sin viden opdateret, blandt andet for at opdatere sit cv med et punkt, der rammer samfundstendenserne i reklamebranchen:

“At komme tilbage i det akademiske miljø var præcis, som jeg havde håbet på og forventet. Helt konkret har jeg nok fået mest ud af den masterafhandling og semesterprojekterne, vi skrev undervejs, men jeg har også fået en række faglige input og et godt netværk med fra uddannelsen” Børsen Master, p. 2)