Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation går i dag ud med den første branding- og rekrutteringskampagne i foreningens 63 års levetid. ,
Friday er bureauet bag idé og koncept samt rådgivning om kampagnen, der ifølge pressemeddelelsen med overdrivelsens virkemidler viser, hvad mange unge kommunikatører drømmer om at sige op i deres urimelige chefers åbne ansigt.
De tre kampagnefilm er produceret af Friday og instuereret af Pau la Cour, og bygger på rigtige historier – men altså lidt overdrevet.
”I kan fandeme tage jeres kaffe og stikke den langt op i røven! Jeg har ikke taget en fem år lang uddannelse på universitet for at få en lousy lorteløn,” siger Agnes i filmen, som i virkeligheden hedder noget andet, men som med Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikations (DJ) hjælp fik forhandlet sig til en løn på 8.500 kroner mere om måneden.
”Vi vil gerne blive endnu mere synlige i forhold til kommunikatørernes arbejdsforhold og udfordringer, og hvordan vi som fagspecifik fagforening kan hjælpe vores medlemmer. Vi kender kommunikatørerne bedre end de fleste, fordi vi har arbejdet med dem i mange år, og vi har medlemmer inden for hele økosystemet af kommunikationsfaget. Vi ser og hører hver dag, hvor arbejdslivet for kommunikatører er udfordret, og hvorfor vi som fagforening er relevante. Jeg synes, de tre film-cases demonstrerer de udfordringer og det arbejdspres, som vores medlemmer oplever rigtig godt,” siger Tine Johansen, formand i DJ, som har små 18.000 medlemmer.
Kampagnen, der hedder ’Nej. Overhovedet ikke okay’, tager fat i tre meget typiske situationer, som DJ’s medlemmer oplever ude på arbejdspladserne: Massivt arbejdspres og stress, ringe barselsvilkår og fyringer under barsel for unge kvinder samt alt for dårlig løn til nyuddannede kommunikatører.
”Det kreative greb i kampagnen er, at vores tre kampagnepersoner fantaserer – som vi vel alle ind i mellem gør – om, hvad de kunne have drømt om at sige op i den urimelige chefs åbne ansigt. Og det står i skærende kontrast til, hvad de rent faktisk siger. Scenarier, vi har fået bekræftet igennem vores intensive arbejde med DJ, og som forhåbentlig vil vække genklang hos mange kommunikatører derude,” siger seniorrådgiver i Friday, Claus Dithmer.