”Hvis I godt ku’ tænke jer at blive kastet ud på det dybe vand af kaos, så sku’ I ta’ at blive fyret. Jeg prøvede i fem år at blive fyret, og da mine bønner endelig blev hørt, styrtede min verden sammen.”
Det lyder skidt, men blev begyndelsen på Dan Wiedens livsværk – Wieden+Kennedy, der i over 30 år har været blandt klodens mest kreative bureauer.
Fyringen formåede nemlig at frigøre kreativitet – fordi han, midt i en tid i usikkerhed, fik friheden til at begå fejl. Og Dan Wiedens personlige usikkerhed den gang er i øvrigt ikke ulig de tider, vi befinder os i nu.
”Jeg hadede mit job, men jeg behøvede det også. Jeg havde kone, to børn og et tredje på vej. Bliv nu voksen, sagde jeg til mig selv, men det var min kone, der gav mig, hvad jeg ikke selv kunne give: Friheden til at begå fejl. For da jeg fortalte, at jeg var blevet fyret, så hun på mig, holdt en pause og sagde ”Tjah, der vil dukke noget nyt op”,” sagde Dan Wieden.
Ordene faldt på På Ad Ages arrangement Small Agency Conference, og det var en afslappet og veloplagt Dan Wieden, der fortalte. I forrige måned var Wieden en fåmælt og mentalt tilknappet juryformand ved Cannes Lions, der overlod det til de øvrige jurymedlemmer at fortælle medierne om verdens bedste kreativitet i form af Grand Prix-vinderne.
Men på hjemmebanen – i Portland, Oregon – fortalte Wieden utvungent om sin egen og bureauets tilgang til kreativitet.
”Denne dybere fornemmelse af frihed , der kommer af at fejle, smitter på alle plan – også på det skøre bureau, hvor jeg arbejder. Vi hyrede engang to unge kvinder fra Atlanta, Charlotte Moore og Evelyn Neill – strålende arbejde som studerende, men så intimideredes de af de professionelle rammer, at de hverken kunne finde deres muse eller turde gå ud af deres kontor. Jeg gik ind til dem og sagde strengt: ’Hør, I damer gør ikke noget godt for mig eller biksen her, førend I har begået tre enorme fejltagelser. Så kom nu i gang’. Og de blev senere to af vores mest produktive og inspirerende kreative.”
Fejl frigør kreativitet, og det understreges hos Wieden+Kennedy af en kæmpevæg bestående af 114.000 klare tegnestifter, som med svungen skrift opfordrer til at anstrenge sig med fejltagelser: Fail harder.
Dan Wiedens indlæg kan ses i fin forlængelse af både den globale og hjemlige diskussion om, hvordan vi folder kreativiteten ud – bl.a. ved at gribe de muligheder, der er, snarere end at holde fast i det eksisterende.
Small Agency-konferencen fandt sted få dage før, verdens hidtil største bureaufusion fandt sted – da Omnicom Media Group og Publicis Groupe annoncerede deres forlovelse.
Selvom Wieden+Kennedy i den sammenhæng er en ganske lille biks, så er det i sig selv ikke noget bette bureau – 8 kontorer fordelt på 4 kontinenter – men Dan Wieden hylder fortsat de små:
”Size does matter. Og det har aldrig føltes bedre at være lille, kvik, hurtig … og provokerende som bare fa’en. Så mens holding-kolosserne i disse dage stavrer rundt som fyldebøtter i forsøget på at holde fast på kunderne, så sku’ resten af jer små bureauer derude ta’ at hvæsse jeres knive. I bør ku’ lugte blod. Det er en ny tid, der er nye værktøjer og en ny form for fornuft – med rigelig af kaos og usikkerhed. Tricket består i at føle sig hjemme i denne usikkerhed – og at tillade et nyt mønster og en ny tilgang at titte frem,” sagde Dan Wieden.