Måske skal vi bare begynde at tro på det. Crispin Porter + Bogusky åbner sit blot 6. kontor i verden i netop København – ud fra devisen om at være dér, hvor talentet er. Og da New York-bureauet PI&C for nylig åbnede et europæisk kontor, så skete det efter moden overvejelse i København.
PI&C er stiftet af Domenico Vitale, der i en årrække var managing partner i KBP (Kirschenbaum Bond + partners, New York), der i øvrigt ejes af MDC, som også har Crispin Porter i stalden. Derfra gik turen videre til Lowe Worldwide som strategisk direktør et par år, før han gik videre på egen hånd med PI&C; People Ideas & Culture.
”Vi kan lave reklame og få digitale ideer, men vores ideer skal have en kulturel indvirkning – ikke kun for vores kunder, men også for os selv – for folk. Vi er 45 medarbejdere i New York, og i alt 120 personer involveret i arbejde for bureauets kunder. Vi søger nye veje i Europa og har valgt København som vores concept-lab og som afsæt for europæiske kunder,” siger Domenico Vitale på en bistro i København.
Han deler nu sin tid med to uger i København og to uger i New York.
Men hvorfor dælen København?
”Fordi vi ledte efter det mest progressive og moderne. Det finder man i Skandinavien, men Stockholm er ganske enkelt for langt væk fra Europa. København er det kontinentale Skandinavien og dermed vores hub,” siger Domenico Vitale.
London anser han ikke for at være europæisk orienteret, men derimod med blikket rettet mod USA, og hvorfor så et bureau dér, når man i forvejen har et i New York? Berlin har endnu ikke løftet sig og insisterer i øvrigt på at tale tysk, ikke engelsk, på bureauerne. I Amsterdam, hvor Domenico Vitale har boet og arbejdet i halvandet år, tales der engelsk, og kunderne er internationale – men igen: Den kreative talentmasse findes i København.
Domenico Vitale er – som navnet antyder – italiener, men har boet i New York i 20 år.
”Rom var også et bud, for det industrielle design er i verdensklasse med fashion og biler, men reklamekreativiteten stinker desværre …”
Vi har lignende diskussion i Danmark for tiden …
”Jeres industrielle design ligger lige efter Italien på verdensplads. Men inden for reklamekreativitet har I talenterne. I er et fedt land, også kreativt – men I tror ikke selv på det. Det er tilmed et sted, som andre talenter gerne vil flytte til. Nærliggende eksempel: På vores bureau i New York spurgte jeg en planner, om han ville flytte et år til København. Han talte med sin kone – de er lige blevet gift – og det ville de gerne,” siger Domenico Vitale.
Københavner-kontoret, der hedder Y By PI&C, er indtil videre befolket med 2 amerikanere, 1 svensker og 2 danskere.
”Vi har fra København vundet et pitch om et britisk forsikringsselskab, og vi betjener Hilton Europe, der holder til i London, her fra København. Vi ser os selv som et løsningsbureau, hvis ideer og kommunikation skaber deltagelse – og så foretrækker jeg handling frem for retorik,” siger Domenico Vitale.
Som eksempel på handling frem for snak nævner han to projekter, som også kører fra København – men som ikke har kunder i klassisk forstand involveret:
”Vi lancerer til foråret et fashion brand, Social Aesthetics, der er lavet i Italien af genbrugs-tøj, og designet i København af svenskere og italienere – måske også af danskere med tiden. Vi vil gerne inspirere til handling og bringer værdi til folk. Jeg kender ikke til fashion, men jeg er kreativ,” siger Domenico Vitale.
Han tilføjer:
”Vi er medejere af e-commerce site, der kommer til at sælge ikke-industrielle fødevarer fra Italien. Ethvert digitalbureau burde gøre det samme: Vi laver e-commerce for vores kunder, men hvorfor ikke gøre noget – og gøre noget godt – på egen hånd?”
Du fortæller, at I ikke går efter lokale kunder – er det for at berolige danske bureauer?
”Vi vil også gerne have danske kunder, men vi er her ikke for at konkurrere, men for at inspirere. Jo flere små, sultne, fede, uafhængige bureauer, des bedre er det for hele branchen. Jeg glæder mig til at møde en masse danske kreative og er allerede blevet introduceret til en del via de danskere, der har studeret på Miami Ad School, hvor jeg sidder i bestyrelsen,” siger Domenico Vitale.