Marketing-IT er et stort fokusområde for IBM. Men firmaet erkender, at mens man ved en masse om IT – og selvfølgelig også om marketing – så er IT-direktøren fortsat IBMs traditionelle indgang til kunderne. Rollen som egentlig marketing-rådgiver hører således ikke til kernekompetencerne.
Det er baggrunden for et nyt partnerskab med dialogbureauet Responsive, der indebærer, at bureauet skal optræde som “marketing-enabler” sammen med IBM.
“IBM vil bl.a. bruge os til at sætte marketing på dagsordenen i de virksomheder, man har dialog med, og derfor forventer vi at komme i dialog med en række virksomheder, som vil være interessante for os,” siger Torben Vejen fra Responsive og fortsætter:
“Hvis virksomhederne skal opleve at de får værdi ud af deres investeringer i IT, så handler det jo både om at vælge de rigtige systemer, og efterfølgende at høste de gevinster, som teknologien så skaber muligheder for. Her har IBM vurderet at de har brug for marketingrådgivere, der kan hjælpe deres kunder med at bygge bro mellem IT, Marketing og markedet.”
IBMs interesse for marketing-området kunne de danske deltagere i årets DMA-konference i Boston i oktober bl.a. iagttage. IBM søgte at sætte markante aftryk – både som en af hovedsponsorerne og med indlæg fra flere topfolk.
Eksplosionen i mængden af data, kanaler og devices, behovet for at være tættere på kunderne, og de øgede krav om dokumenterede resultater lægger op til, at IT bliver kernen i marketingfunktionen i fremtiden.
“På bare to døgn produceres der på verdensplan nu lige så meget data, som der samlet set er produceret fra starten af verdenshistorien og op til år 2003. At navigere i dette digitale ocean og få et klart billede af kundernes behov og ønsker er naturligvis en kæmpe udfordring,” siger Michael Hviid Garver fra IBM og fortsætter:
“Fra vores internationale CMO analyse, som netop er gennemført, ser vi bl.a. at teknologi er det, der kraftigst påvirker Marketingfunktionen. Men på trods af dette, er det mindre end 30% af CMO’s i verdens største virksomheder der føler sig klædt på til at håndtere disse udfordringer.”
Torben Vejen fra Responsive peger på, at IBM’s massive satsning på området, fortæller noget om de forandringer, som marketingfunktionen har i vente.
“Vores ambition er at hjælpe virksomheder med at maksimere værdien af deres kundebase. Virksomhedernes kunder skal købe mere, og være så glade og tilfredse, at de bliver længere, samtidig med at omkostningerne skal holdes ned,” siger Torben Vejen.
I første omgang er partneraftalen fokuseret på det danske og norske marked.
Opdatering: Samarbejdet mellem Responsive og IBM har ingen sammenhæng med de partnere, som hjæper IBM med deres egen markedsføring. Her er det fortsat Ogilvy, der er bureau for IT-koncernen.