IBM vil gøre kunstig intelligens til nyt marketingredskab

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Big Data kan håndtere strukturerede data, men IBMs supercomputer, Watson, kan også analysere ustrukturerede data.

IBM lancerer i dag en tv-kampagne for deres supercomputer Watson, som tilbage i 2011 vandt amerikanske Jeopardy med sin superintelligens.

Det overordnede budskab i IBMs kampagne er, at computerens kunstige intelligens kan bruges i forskellige sammenhænge, f.eks. i marketing, hvor den udover at kunne analysere såkaldte strukturerede data også kan analysere ustrukturerede data som f.eks. tekst og billeder.

Det fortalte senior vice president of marketing & communications hos IBM, Jon Iwata til deltagerne på den amerikanske direct marketing forenings årlige konference, der i år havde taget navneforandring fra DMA til &Then.

Watson er i virkeligheden ikke en computer, men et system, der ligger i ’skyen’ og det er godt et år siden, at beta-versionen af IBM Watson Analytics, som det hedder, blev offentliggjort.

Watson er effektiv, men også kreativ

Jon Iwata, der var &Then konferencens første keynote speaker, fortalte endvidere, at selvom datamængden er voksende, så er det de ustrukturerede data fra f.eks. indhold på websites, sociale medier og mobile transaktioner, der vokser mest.

Jon Iwata talte naturligt nok varmt om alle Watson Analytics kvaliteter som f.eks. at man kan måle personers følelser ud fra deres ansigtsudtryk.

Et andet eksempel er, at supercomputer-systemet på baggrund af tweets mellem f.eks. Audi-interesserede mænd, kan analysere disse mænds profiler og kombineret med andre data kan anbefale både hvordan man skal markedsføre Audi over for denne målgruppe samt hvilket indhold, der skal til for at skabe engagement.

”Vi ved, at computere kan gøre os mere effektive, men hvad hvis de også kan gøre os mere kreative,” spurgte Jan Iwata med et glimt i øjet.

Han viste et video-eksempel fra restaurationsverden, hvor nogle kokke indtastede en masse ingredienser i Watson-systemet, som kvitterede med at spytte tusindvis af ideer ud til forskellige madretter.

Som kokken i eksemplet sagde: ”Mange mener, at madlavning er kunst, men det er faktisk også videnskab,” mens han var i gang med at lave en hummersuppe med squash.

i slutningen af 2016 vil Watson komme op på at have 50 forskellige egenskaber som f.eks. at kunne se.

”Det betyder, at Watson ikke blot kan se det vi andre kan se, men han kan også se det som almindelige mennesker ikke kan se, som f.eks. ultraviolette og infrarøde stråler og han kan også høre ting og vibrationer, vi ikke kan høre”, sagde Jon Iwata

Han erkendte dog også, at der stadig er nogle ting, som Watson ikke kan og det er faktisk det de nye reklame tv-spots viser.

I det ene reklamespot taler Watson med Ken Jennings, som var den deltager, der blev slået af Watson i Jeopardy og her erkender Watson, at han ikke er god til sarkasme, mens man i det andet spot, hvor han taler med Bob Dylan, forsøger at synge, men det lyder ikke særlig godt, og så vender Bob Dylan sig om og går.

Baggrunden for at vise, at Watson ikke kan alt, er ifølge Jon Iwata at IBM gerne vil vise en slags ydmyghed overfor, at det godt kan være lidt skræmmende med en computer – eller et computersystem – der i visse tilfælde kan mere end mennesker.