Idol-plakater med reklame-veteraner markedsfører Aurora

Peter Engholm
25@mail.dk

Aurora Youngster-vinderen er udpeget. Arbejdet fungerer som invitation til de voksnes Aurorapris. Den er ”super indforstået” og hylder to branche-koryfæer på hhv. den danske og internationale scene.

I dag lanceres kampagnen for indsendelse af materiale til årets uofficielle DM i print; Auroraprisen. Det indikerer samtidig, at vinderen af Aurora Youngsters er fundet. Opgaven til de unge – under 30 år – var nemlig at udvikle det bedste koncept for de voksnes Aurorapris.

Og vinderen hos de unge hylder et par af de absolut bedste blandt de ældre – se idol-plakaterne nederst.

57 arbejder blev sendt ind, heraf indsendte Benjamin Bang 4 arbejder. Shortlisten bestod af 5 arbejder, heraf 3 fra Benjamin Bang – og vinderen er, næppe så overraskende, Benjamin Bang, som udtænkte ideerne i stille stunder på en rejse i Vietnam.

Auroraprisen arrangeres af Jyllands-Posten og har i år Ulrik Feldskov Juul, Creative Director hos Lego, som formand. Han var også en del af Youngster-juryen og siger:

”Niveauet blandt de shortlistede forslag imponerede juryen både på det konceptuelle plan samt på de unges evne til at udfordre det klassiske printmedie ved f.eks. at indtænke fysiske elementer, udnytte tryksværten og tænke annoncen som posters. I juryen var der enighed om, at Benjamin Bangs vindende kampagneforslag på branche-indforstået vis ramte lige ned i målgruppen og samtidig understøttede hele formålet med uddelingen af en reklamepris som Aurora.”

Benjamin Bangs kampagne for Auroraprisen kan opleves i dag i Børsen og naturligvis i Jyllands-Posten. Her kan kreative reklamenørder få en poster til opslagstavlen. Den vindende kampagne er nemlig en idol-plakatserie med reklameveteranerne Dan Wieden og Peter Wibroe på midteropslaget i de to landsdækkende aviser. På Auroraprisen.dk kan der desuden hentes idol-wallpaper og bestilles idol-kopper.

Selv siger ophavsmanden Benjamin Bang:

”Formålet med Auroraprisen er netop at hylde det kreative i vores arbejde. Det rammende eller modige. Derfor er det passende, at JP er modige nok til at indrykke en kampagne, der er super indforstået. Hele grebet er jo, at det primært kun er de kreative, vi skal have i tale, og de kender naturligvis Wieden og Wibroe. Det er lidt ligesom hulen i træet. Jo færre, der må være med, des mere spændende bliver det…”

Ideen kom, da Benjamin Bang faldt over et billede af Wieden:

”Her ser han på én og samme tid både sympatisk og umådeligt selvtilfreds ud. Det tændte konkurrence-genet i de kreative knogler. Efter mit forslag blev valgt af juryen, fik jeg først accept af Wieden og efterfølgende Wibroe til deres medvirken i kampagnen. Et stort øjeblik,” siger Benjamin Bang.

Sidste frist for indsendelse af materiale til Auroraprisen er den 1. november kl. 10. Juryen består i år af:

  • Ulrik Feldskov Juul, Lego (juryformand)
  • Christine Feldthaus, livsstilsekspert
  • Mona Juul, Envision
  • Anders Tranæs, Aarhuskontoret + Elektrisk
  • Mogens Kristensen, Zupa Recommended