Ikeas adm. dir., Dennis Balslev, har kun været topchef i nogle måneder, men har til gengæld været ansat i Ikea i over 30 år.
Han melder nu ud i Berlingske, at der skal være mere fokus på kunden end, der tidligere har været. Ikea har fokuseret på hvad der er godt for Ikea og på deres egen produktivitet, men det skal være slut nu, siger han til avisen.
Et af tiltagene for at fokusere mere på kunderne, er en ny servicepakke, hvor kunderne kan købe sig til hjælp.
Ifølge direktøren har Ikea kunder, der gerne vil betale for at få samlet senge, skabe og køkkener og det kan de komme til med køb af en servicepakke.
Det er en ændring i Ikeas tidligere politik, siger direktøren, men han mener, at det er en enkel måde at tilfredsstille kundernes behov på.
Ikea vil også gerne vide mere om deres kunder, end de gør i forvejen og derfor investerer de ressourcer i at besøge danskerne i deres hjem.
Det kan man i øvrigt også se i den nye reklamefilm, der netop har haft ’premiere’. Her rykker Ikeas ’Hjemmeholdet’ ud for at give en families dagligstue en total make-over.
Og det at lære lidt mere om danskernes hjem, giver møbelvirksomheden muligheden for at give kunderne de rigtige produkter og oplevelser i butikkerne.
”Ikea skal give en helhedsoplevelse. Vores styrke er, at vi har alt under eet tag. Hvis du møder nogle flinke mennesker, når du kommer, tingene er, hvor de skal være, du ender med at tage noget at spise i restauranten eller ender nede i bistroen og tager en pølse med hjem. Det er vigtigt at skabe den fulde oplevelse og vi skal give kunderne det, de gerne vil have,” siger direktøren til avisen.
Ikea overvejer i øvrigt at åbne en ny butik på Sjælland, men ifølge Dennis Balslev kan det have lange udsigter, fordi det kan være svært at finde den rigtige lokalitet.
Berlingske Business, p. 12-13.