Ikea sælger hvert 4. nye køkken

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra torsdag: Om apps, der bliver en mia. foretning, Ørestadsregionen, der skal brandes stærkere. FCK, der mangler sponsorer. Samt en kommunikationsdirektør, der mener, at politikerne skal tage turismen alvorligt.

Salgskrise for køkkener, der ikke er dyre eller billige

Ikea har øget sin markedsandel på køkkener, så hver fjerde solgte køkken i Danmark, kommer fra den svenske møbelgigant. Det er sket i et marked, hvor salget af køkkener i 2010 var det laveste i 10 år.

Også dyre køkkener som det italienske designerkøkken Boffi og high end-kæden Boform trives godt på et generelt presset marked og åbner begge butik i Københavnsområdet.

Flemming Birch, chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia, mener, at der er en tendens til, at når vi endelig køber langvarige forbrugsgoder, så skal det være af en god og holdbar kvalitet, for en del af krisebevidstheden handler om, at investeringerne skal være langtidsholdbare.

Men der er åbenbart også nogle, der søger mod de prisbilligere køkkener som Ikea. PR- og kommuniaktionschef for Ikea Danmark, Lena Gaarde, mener at det er fordi folk nu har forstået Ikeas koncept (Børsen, p. 8).

 Apps vil blive en mia. forretning

I 2015 vil verdensmarkedet for apps være en 38 mia. dollar forretning. Det konkluderer markedsanalysefirmaet Forrester Research. I dag er det de færreste, der tjener noget særligt på apps. Det anslås, at der i dag findes 350.000 apps alene til Apples produkter (Berlingske Business, p. 7).

Ørestadsregionen skal brandes stærkere

Copenhagen Capacity er tovholder på et nyt set up, hvor danske og skånske developere og entreprenører vil forsøge at udvide markedsføringsarbejdet af Øresundsregionen og Hovedstaden.

Det første møde sker på den årlige MIPIM-messe i Cannes, som er det sted, hvor Europas developere og entreprenører mødes hvert år. Danske deltagere er Københavns Kommune, Fonden Femern Belt Development, Øresundsbron, By & Havn, MT Højgaard A/S, NCC, Sjælsø, De Forenede Ejendomsselskaber, Carlsberg Ejendomme, Region Hovedstaden, Metroselskabet og Copenhagen Capacity (Børsen Ejendomme, p. 3).

FC København har haft svært ved at tiltrække sponsorer

Fra 2009 til 2010 er sponsorindtægterne i FC København faldet fra 125 mio. kroner til 100 mio. kroner. En del af forklaringen er, at håndbolddelen er lukket ned. Men kilder mener, at den væsentligste årsag er, at Flemming Østergaard ikke længere er der til at hente sponsorer ind.

Adm.dir. Anders Hørsholt forventer en tocifret vækst i sponsorindtægter for 2011 (Børsen, p. 9).

Branchefolk i medierne

Indlæg i Børsen fra Henrik Peter Jørgensen, direktør for kommunikation og public affairs i Københavns Lufthavne og Henrik Höhrmann, direktør i Legoland, om at politikerne skal tage turisterhvervet alvorligt.

De mener, at potentialet for vækst i turisterhvervet er til stede, men det kræver tre ting:

For det første en samlet national handlingsplan for turisterhvervet, for det andet en markant stærkere og mere målrettet markedsføring af Danmark og endelig en forbedring af turisterhvervets rammevilkår, bl.a. en 100 procent momsafløftning ligesom i nabolandene (Børsen, p. 2).