Ilva og IdeMøbler på jagt efter hver sine kunder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kædernes ejer er den samme og inden for få dage har man lanceret ny markedsføring på begge kæder.

Samme bureau – men to forskellige koncepter. Det var forklaringen på, at IDdesign i foråret valgte at lægge budgetterne for både Ilva og IdeMøbler hos Zupa Recommended.

I sidste uge lancerede man så en ny platform fro IdeMøbler under temaet ”Levende hjem” og nu kommer så en ny platform for Ilva under temaet ”Living with style”.

Det er selvfølgelig ikke en tilfældighed, at forandringerne lanceres så tæt. IDdesign har valgt at satse på begge kæder, og derfor skal de positioneres i forhold til hinanden.

Grundlæggende kan man tale om, at man søger tilbage til noget af det oprindelige.

”Ilva skal have mere kant, være lidt mere trendy og stilorienteret –lige som kæden oprindeligt var, mens IdeMøbler skal være lidt mere traditionel og funktionel,” siger adm. dir. Michael Christiansen og fortsætter:

”Selvfølgelig betyder det funktionelle noget hos Ilva og stilen er jo heller ikke ligegyldig hos IdeMøbler. Men det er fortegnet, der gør forskellen og henvender sig til forskellige kundegrupper.”

Samtidig søger man at styrke Ilva i forhold til urban-segmentet, som man ikke har været helt så gode til i en periode.

IDdesign har dog konstateret, at Ilva ikke behøver være en storby-kæde.

”Vi har omdannet nogle IdeMøbler i Kolding og Viborg til Ilva, og det er gået godt. I Odense har vi åbnet en Ilva, der ikke var mere end 2 kilometer fra en IdeMøbler, og det er også gået,” siger Michael Christiansen og fortsætter:

”Det har overbevist os om, at det er kunderne – ikke geografien – der gør forskellen på de to kæder, og at der er plads til dem begge.”

Begge kæder vil her i efteråret blive meget synlige – både på tv og i kataloger.