Imageanalyse: Reklamebureauernes lead-rolle er under pres

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Til gengæld vinder webbureauerne frem på bekostning af først og fremmest mediabureauerne. En tredjedel af annoncørerne foretrækker at samarbejde med kun et bureau.

Reklamebureauernes lead-rolle er under pres. Så meget ligger fast oven på årets imageanalyse, hvor der også spørges til, hvem de 277 marketingansvarlige vurderer som virksomhedens vigtigste samarbejdspartner.

Sidste år vandt mediabureauerne meget frem på bekostning af reklamebureauerne.

I år vinder webbureauerne meget frem – på bekostning af mediabureauerne.

For to år siden sagde to ud af tre, at reklamebureauet var den vigtigste partner. Sidste år faldt det til 52 pct. I år steg det en smule til 55 pct., men det ser dog ud til, at reklamebureauerne under alle omstændigheder har tabt terræn.

For mediabureauerne var tallet for to år siden 21 pct. Det blev til 30 pct. sidste år – for at lande på 20 pct. i år.

Så ser udviklingen mere stabil ud for webbureauerne.

For to år siden tilkendegav 4. pct., at webbureauerne var den vigtigste partner. sidste år voksede det tal til 7 pct. – godt nok fremgang men stadig ikke et niveau, der trak den store opmærksomhed.

I år er tallet vokset til 16 pct., og så må man sige, at det ligner en markant udvikling – som i øvrigt først og fremmest går ud over mediabureauerne.

Andre bureautyper som PR og dialog flytter sig ikke nævneværdigt.

MyResearch, der står for MyImage i samarbejde med Bureaubiz, har i år også spurgt til, om annoncørerne foretrækker et bureau med alle kompetencer eller om man hellere vil sammensætte sit hold med flere forskellige bureauer.

34 pct. foretrækker et bureau, 55 pct. foretrækker flere bureauer.

Så kan man overveje, om det ene eller andet er meget eller lidt.

Dansk Annoncørforenings adm. dir., Otto B. Christiansen, er overrasket over de 34 pct., der foretrækker et bureau.

“Når man tager den generelle trend i betragtning omkring at søge spidskompetencer på hvert område, så synes jeg, at det er højt antal, der siger, at de foretrækker et bureau. Jeg ville have gættet på det halve,” siger Otto B. Christiansen og fortsætter:

“Der er ikke en sandhed, for, hvad der er det rigtige. Jeg tror, svarene afhænger meget af, hvilken type annoncør man er, hvilken branche man er i og hvor stort et budget, man har.”