Tryg forsikring går som det eneste forsikringsselskab tilbage i kundeloyalitet. Det er det forsikringsselskab med det næstdårligste image og endvidere er Tryg det selskab, der går mindst frem i kundetilfredshed.
Disse nedslående resultater for Tryg viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet EPSI.
I forsikringsbranchen generelt er der en tendens til øget kundetilfredshed, men Tryg går kun frem med 0,2 procentpoint, mens de andre selskaber går frem med 1,9 procentpoint eller mere.
Mikkel Korntved, der er senior rådgiver og adm.dir. i Loyalty Group sammenligner ligefrem Trygs situation med Danske Banks, da Tryg har skiftet Stine Bosse ud med Morten Hübbe, der har gennemført prisforhøjelser i selskabet.
”Uden øvrig sammenligning kunne det lyde lidt som Eivind Kolding i Danske Bank. Der kommer en ny mand til, og han varsler nogle initiativer, som klart har en interesse for aktionærerne. Og det er klart, at hvis man har et for ensidigt fokus på sine ejere, sker det ofte på bekostning af kunderne. For så træffer man en række ikke så kunderelevante beslutninger, som for eksempel at hæve præmierne eller reducere service eller hvad det kan være. Det vil utvivlsomt kunne være med til at præge billedet, ligesom Danske Bank har haft en deroute på sit image og loyalitet”, siger Mikkel Korntved til Berlingske.
Lærerstandens Brandforsikring ligger i toppen på både kundetilfredshed, image og loyalitet, mens nummer to på kundetilfredshed er FDM, på imagedelen er GF Forsikring nummer to og på loyalitet er det Bauta.
De selskaber, der ligger dårligst på henholdsvis kundetilfredshed, image og loyalitet er Gjensidige, Codan og Gjensidige (Berlinske Business, forsiden og p. 6-7).