Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

For anden gang på en uge udkommer In2media gruppen med temaer for den digitale verden i 2013. Denne gang under overskriften "Tænk digitalt eller drej nøglen om".

In2media gruppen er åbenbart i gang med et fremstød, hvor identificeringen af fremtids-temaer spiller en rolle.

Forleden optrådte Mikkel Nybo fra ContentCph, der indgår i In2media gruppen, på Markedsføring med 10 Social Media trends, og nu er det så blevet In2media formand Tim Frank Andersens tur til at fremføre 10 digitale temaer for 2013.

Tim Frank Andersen fremfører sine temaer under overskriften ”Tænk digitalt eller drej nøglen om”.

”Ingen virksomheder kan længere sige sig fri for at blive påvirket af den stigende digitalisering. Det påvirker vores forretningsmodeller, vores konkurrencekraft, vores produktudvikling, vores it-infrastruktur, vores arbejdsmetoder, vores salgskanaler og vores marketingapparat. Derfor bør digitaliseringen også være en del af alle virksomheders strategiarbejde, når planerne lægges for de kommende år,” siger Tim Frank Andersen.

Blandt de vigtigste af de 10 temaer for 2013 er at få optimeret virksomhedens digitale tilstedeværelse på mobile enheder.

”Vi står på kanten af et markant paradigmeskift, hvor de mobile enheder bliver vigtigere end computere. Det kan vi se, når vi kigger på brugernes internetadfærd. Google forudsiger, at andelen af mobiltrafik i løbet af de næste 12 måneder vil nå 50 % af den samlede internettrafik. Smartphones og tablets er altså i fuld gang med at ændre den måde, vi kommunikerer og går på nettet på. Og det gælder både for private og virksomheder,” siger Tim Frank Andersen.

De 10 digitale temaer er:

  1. Mobile first

    Forbrugerne går ikke blot på nettet via mobilen – de handler i høj grad også via mobilen. 50% af al internettrafik vil i 2013 være via mobilen og globalt vil salg af fysiske produkter via mobilen udgøre 177 milliarder dollars i 2015.
  2. Gamification

    Mekanismerne og tænkningen fra spil kan bruges til at engagere forbrugerne og skabe de optimale rammer for at styre eller ændre kunders adfærd. I 2014 vil 70% af alle organisationer i Forbes Global Top 2000 have en eller flere spilbaserede applikationer.
  3. E-commerce og digitalt købmandskab

    E-commerce kommer til at udgøre den største enkeltstående afsætningskanal. Det er ikke længere blot et alternativ til at gå i butikker. Det er i mange situationer blevet den primære måde at handle på. I dag udgør e-commerce ca. 15% af alle retail-transaktioner i Danmark.
  4. Digitale produktfordele

    Forbrugerne forventer at kunne styre, aflæse, tænde, slukke for produkter og meget mere via mobilen. Og når fysiske produkter går fra at være ’dumme’ til at være ’smarte’, genererer de samtidig en masse data om brugernes adfærd. I 2020 forventes op mod 50 milliarder produkter at være koblet op på nettet.
  5. Digital kundenærhed

    Store mængder af data har gjort det muligt at genkende brugerne. Det skal udnyttes, så man kan give en individuel serviceoplevelse baseret på tidligere handlinger og præferencer. Samtidig forventer forbrugerne at blive genkendt, fordi de deler ud af deres adfærd og interesser.
  6. Den sociale virksomhed

    Det er mennesker, der får ideer, løser problemer og opsnapper nye strømninger. Forbrugerne er online 24/7 og det skal virksomheden også være – på de platforme, hvor forbrugerne er. 25% af vores onlinetid foregår på de sociale platforme og tallet er stigende.
  7. Fra Big Data til datakapitalisering

    Datakapitalisering handler om at bruge den store mængde af data til at forstå den enkeltes kundes behov og personalisere kommunikationen med kunderne. F.eks. bruger supermarkedskæden Walmart data fra bl.a. Facebook og Twitter til at forstå lokale præferencer og sikre det optimale sortiment i den enkelte butik.
  8. Content Marketing

    På de sociale medier skal der ikke sælges. Der skal tænkes i indhold, der engagerer og er relevant for forbrugerne. Her handler det om at skabe konversationer, der danner grundlag for en længerevarende relation.
  9. Connected Retail

    I dag sker det ofte, at kunderne får rådgivning i butikken og går hjem og bestiller varen hos en anden leverandør på nettet efterfølgende. Det kan undgås med at understøtte fysiske besøg med engagerende digitale tiltag. F.eks. ved aldrig at have udsolgt, men bestille via nettet direkte til kunden. 
  10. Agil innovation

    Agèr som en start-up virksomhed: Gå i markedet med mindst muligt og hurtigst muligt. Man behøver ingen færdige og forkromede løsninger. Og så skal det være ok at fejle. Fejl kan være nødvendige, før man finder den helt rigtige løsning. I dag handler det om at finde det næste produkt hurtigst og nemmest.

De 10 temaer kan man få adgang til, hvis man giver In2media nogle få oplysninger her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club