Indsigt: Mobilens syv dødssynder

Peter Engholm
25@mail.dk

Vi er alle teenagere, når det gælder mobilen. Det viser en undersøgelse fra en McCann-enhed, hvis navn lægger sig op ad de dødssynder, som undersøgelsen omtaler.

Hovmod er en dødssynd, og i den sammenhæng kan det virke ironisk, når afsenderen om de syv dødssynder i forbindelse med vores mobilbrug kommer fra ingen ringere end McCann Truth Central.

Sandheds-centralen er McCann Worldgroups global intelligence unit, der på Mobile World Congress i Barcelona præsenterede ”The Truth About Connected You”.

”Globalt set har gennemsnitsforbrugeren kun været mobilbruger i 12 år, og på den måde er det som om vi, i mobil-år, alle først er ved at blive teenagere. Og lige som de fleste teenagere tager vi chancer og afprøver nye ting. Vores data viser, at i deres relativt unge mobile liv har forbrugerne i snit ejet 6,4 enheder og indgået reelle relationer med en ny enhed eller udbyder hver 22. måned.”

Sådan siger Laura Simpson, der er Global Director i McCann Truth Central.

Undersøgelsen er baseret på besvarelser fra 9.000 personer fordelt på 9 lande (USA, Brasilien, Storbritannien,Tyskland, Spanien, Sydafrika, Indien, Kina og Japan) – suppleret med 20.000 online-indlæg fra de samme 9 lande suppleret med Sverige, Norge, Filippinerne, Chile og Egypten.

Og i denne fagre nye verden af forbindelser prøver hovedparten af mobilbrugere stadig at finde ud af at navigere sikkert rundt mellem de mange rigtige og forkert’er i mobil adfærd.

Undersøgelsen udpeger Mobilens Syv Dødssynder:

  1. Utugt – Sender eller videresender en sms med seksuelt orienteret indhold (“sext”).

    Mere end hver 10. adspurgte har modtaget en sext.
  2. Frådseri: Når din apparat-afhængighed bliver udtalt.

    38 pct. er toilet-snakkere, altså tager mobilen med på wc
  3. Gerrighed: Downloader indhold på ulovlig vis.

    29 pct. indrømmer denne handling – i Kina er andelen 49 pct.
  4. Dovenskab: Screener opkald og ignorerer sms’er.

    55 pct. har bevidst ignoreret et opkald.
  5. Vrede: Fylder en sms med bandeord og vredesudbrud.

    2 ud af 10 bander og taler ikke ordentligt i deres sms’er.
  6. Misundelse: Skuer hunden på hårene – og manden på mobilen.

    55 pct. erkender at have bedømt andre ud fra deres valg af mobil, og 40 pct. har bedømt andre ud fra deres teleselskab.
  7. Hovmod: At leve i sin egen mobil-boble. 44 pct. mener, at de helt og holdent selv bestemmer, hvad de vil bruge deres mobil til – hvornår det passer dem (også selv om det måtte genere andre). 

Men det er ikke dødssynder alt sammen :

”Vores mobile teenage-år skaber oplagte muligheder for brands til at forstærke deres forhold til brugerne. Men det kræver en forståelse for, at folk stiller større krav til deres mobil end til andre medier. Det skyldes, at mobilen er mere personlig end tv og pc, og mere en forlænget del af dem selv,” siger Kevin Nelson, chef for McCanns Global Telecom.