For fjerde år i træk – sammen med ca. 300 deltagere – bliver tråde og tendenser samlet inden for influencer-marketing. Det sker på Influenced-konferencen i København i midten af september, men allerede nu giver de to arrangører og medværter deres respektive bud på, hvad der er sket på feltet siden sidst – og hvad der rører sig netop nu.
Først Josephine Staunsbjerg, til daglig CEO i bureauet JOST Communication, der her har samlet 4 tendenser samt 1 megatrend, der endnu ikke har foldet sig helt ud.
Fire tendenser inden for influencermarketing
1. Virksomheder henter kompetencer ind
”Virksomheder trækker i stigende grad influencermarketing inhouse. Når disse kompetencer hentes ind, handler det især om at styrke samarbejdet med influencerbureauerne. Vi ser stadig flere ansættelser på poster som influencer manager, der bl.a. sikrer tværgående indsatser – jf. punkt 4 – og løbende evalueringer,” siger Josephine Staunsbjerg.
2. Influencere bliver mere professionelle
”Vi har igennem længere tid set en professionalisering af branchen. Det gælder særligt influencer-bureauer, mediabureauer og marketingafdelinger, men influenterne selv rykker også på feltet – med bl.a. større fokus på deres data. Influenterne bruger stadig flere ressourcer på at opkvalificere sig med f.eks. kurser og mentor-ordninger. Og professionaliseringen slår også igennem influenternes øgede bevidsthed om at fokusere på mærkesager og i diskussionen om at bruge sine egne børn i mediet,” siger Josephine Staunsbjerg.
3. Flere bruger influenter oftere
”Vi ser flere længerevarende aftaler – altså ikke enkeltstående kampagner. Det er ambassadør-effekten, der hitter, og de længerevarende aftaler øger troværdigheden og autenticiteten i kommunikationen,” siger Josephine Staunsbjerg.
4. Influencere i flere kanaler
”En af de ting, vi har set mere af siden seneste Influenced, er en større fokus på at bruge influencere hele vejen rundt – det vil sige i langt flere kanaler end hidtil, f.eks. i paid-medier, på hjemmesiden og i emails. Influencermarketing som en rød tråd bliver prøvet af,” siger Josephine Staunsbjerg.
Og megatrenden …?
”TikTok. Vi talte meget om det sidste år, og det vokser vildt – på den organiske side. Men det rykker ikke så hurtigt som ventet i forhold til influencermarketing. Vi mangler endnu at se det professionelle gennembrud, og jeg tror, at virksomhederne mangler viden. Alle venter på én, der tager skridtet og viser vejen for alvor,” siger Josephine Staunsbjerg.
Hvor meget fylder sikkerhedsaspektet i det?
”Det fylder en del hos mine kunder, for mange af dem er i det offentlige. Det har gjort nogle tilbageholdende, men ikke mange. Det er blevet bremset op, men det har ikke sat udviklingen tilbage,” siger Josephine Staunsbjerg.
Influenced-konferencen finder sted torsdag d. 14. september på Scandic Cph Strandpark i Kastrup. Medlemmer af Creative Club får 27 pct. rabat på billetprisen.