Influenter markedsfører nye Arla-produkter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Arlas brug af influenter til at markedsføre proteinbarer og -pulver handler ikke om at få et stort reach – mejerigiganten vil hellere have et større engagement hos mindre, lokale influenters følgere.

Arla går nu ind på et nyt forretningsområde: proteinbarer og proteinpulver – ifølge Børsen et marked på omkring 10 mia. kr. totalt i Europa, som Arla nu entrerer.

Markedsføringsmæssigt har Arla valgt at bruge influenter og sociale medier som Facebook, Instagram og Youtube.

De nye produkter går under navnet Renr, og Mathilde Ramsdal Tavenard, der er social commerce manager for projektet, forklarer her om strategien for markedsføringen via influenter.

””Fokus i vores influencer-strategi er ikke overvejende reach, men endnu vigtigere kvalitative parametre som gode brand synergier og engagement. Vi kommer især til at fokusere på anvendelsen af en række micro og local influencers, som muligvis har mindre reach end man ofte ser anvendt, men med en potentielt større indflydelseskraft i den specifikke niche, de befinder sig i.”

De influenter, som Arla har valgt samarbejde med, er:

Tidl. håndboldspiller, medstifter af den aahusianske løbeklub Runaar og Adidas ambassadør, Jacob Halle; tidligere VM-mester i kickboksning, Katalin Konya; Julie Høgh, Adidas-ambassadør, som har 1.200 følgere på Instagram, hvor hun poster billeder af sin træning; Sarah Posin, der har en blog om træning og sund livsstil; Anna Listh og Peter Bendtsen, der begge er personlige trænere.

Intern Startup
Renr er lagt i en selvstændig afdeling under ledelse af koncernstrategidirektør Rasmus Calmann. Den kører som en startup med en halv snes medarbejdere, som blandt andet selv står for markedsføringen. De har dog fået hjælp af Micky Weis til at kick-starte den digitale marketing, og Jan Laumark har lavet filmen til Youtube.