Influenzakampagne udvides til børn og sundhedspersonale

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Sundhedsstyrelsen er ude med en kampagne, der i år skal få ikke bare ældre, men også sundhedspersonale og børn helt ned til to år til at blive vaccineret mod influenza. Radius CPH står igen i år bag kampagnen.

I denne uge startede en kampagne fra Sundhedsstyrelsen om influenzavaccination. Normalt tilbydes influenzavaccination til personer over 65 samt personer med kronisk sygdom og andre i særlig risiko. I år tilbydes vaccinen – og dermed udvides også kampagnen – til sundhedspersonale samt børn i alderen 2-6 år – eller rettere deres forældre.

Sundhedsstyrelsen har udformet printannoncene som en side med 12 stjernetegn, og det har fået Berlingske til at sammenligne annoncen med Danmarks Radios datingprogram ‘Matchet på Mælkevejen,’ som tidligere på året fik kritik for at matche deltagere på baggrund af deres stjernetegn. Men sundhedseksperterne i Berlingskes artikel roser kampagnen.

Bag kampagnen står Radius CPH, der for andet år i træk er kreativt bureau på Sundhedsstyrelsens influenzavaccinekampagne. UM er mediabureau og Plotworks har produceret de tre film.

Filmene kan ses her (nederst på Sundhedsstyrelsens site)

Kampagnen kører med størst tryk fra uge 38-43.

Fra Anne Rygaard, specialkonsulent og kampagneleder hos Sundhedsstyrelsen, lyder:

”Vi har taget udgangspunkt i konceptsætningen fra sidste år: Sig ja til influenzavaccination – det er en rask beslutning. Årets kampagne for influenzavaccination ligger på den måde i forlængelse af sidste års kampagne for vaccination mod influenza, hvor vi også brugte lette og humoristiske aktiveringer til at levere budskabet om, at det er nemt at blive vaccineret mod influenza.”

Hun fortsætter:

”Vi står overfor en influenzasæson, der kan blive hårdere end normalt, og derfor er det i år særligt vigtigt, at så mange danskere som muligt tager imod det gratis tilbud om vaccination. Det håber vi, at kampagnens humoristiske og handlingsanvisende elementer bidrager til.”