Ingen Aurora-pris i år

Peter Engholm
25@mail.dk

Det uofficielle DM i print, Aurora, har været afholdt siden 1971, men Jyllands-Posten springer 2015 over. I mellemtiden kigges der på nye muligheder, herunder samarbejder.

I 2012 traf Jyllands-Posten en sær og upopulær beslutning: Aurora-youngsters, ungdoms-delen af Aurora-prisen, blev lukket. Med næsten 300 indsendte arbejder havde Youngsters ellers stor bevågenhed blandt unge kreative.

Året efter var konkurrencen så tilbage igen, og op til den seneste pris modtog Jyllands-Posten 200 arbejder til Youngsters – et værdigt comeback.

Nu lukker Jyllands-Posten så hele Aurora – for i år, vel at mærke, med planen om at nytænke prisen og gøre klar til at ”relancere den i en endnu stærkere udgave”.

Lyder det lidt som Direct Marketing Prisen? Jo-da. ”Vi kigger i øjeblikket på et nyt koncept og en ny måde at udvikle DM-prisen på,” hed det i marts – og i maj var DM-prisen blevet en del af Creative Circle Awards og en eventuel fagdag.

Det står enhver frit for at spekulere i, om Aurora skal samme vej – og Morten Gleerup, marketing- og kommunikationschef hos Jyllands-Posten, gør ikke det store for at mane spekulationer i jorden:

”Vi uddeler ikke prisen i år. Men der er ikke tale om en lukning af Auroraprisen. Vi ønsker stadig at hylde de kreative print-kampagner og er meget passionerede omkring Auroraprisen. Men der er rigtig mange priser i markedet, og der popper hele tiden nye op, hvorfor vi nu finder det nærliggende at kigge på nye muligheder og eventuelle samarbejder, der kan få Auroraprisen op på nye højder,” siger Morten Gleerup.

Auroraprisen er blandt Danmarks ældste og tungeste reklamepriser. Den blev stiftet ved Jyllands-Postens 100 års jubilæum i 1971 og har gennem de seneste 44 år hyldet de kreative kampagner blandt annoncører og reklamebureauer med særligt fokus på print-kategorien.

Årets pris, der normalt uddeles i november, er i første omgang udskudt. Om den så vender tilbage i november næste år, afhænger bl.a. af formen og eventuelt en ny samarbejdspartner.