Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

2010 fremstår ikke som et fantastisk år for reklamebranchen. Men cheferne for de store internationale netværk har ingen grund til at klage. Deres lønninger steg med mindst 37 pct.

De rigeste danske reklamefolk er sjældent særligt glade for at deres formuer bliver kommunikeret. Om det så er et produkt af angsten for dansk misundelse, skal være usagt, men at skrive om lønninger og formuer er ikke et dansk fænomen – og i øvrigt giver udenlandske reklamebossers lønninger meget mere anledning til misundelse end de danskes.

F.eks. har WPP’s topchef, Sir Martin Sorrell en formue på over en milliard kroner, og han hævede over 35 mio. kr. i løn og bonus i 2010. Til sammenligning repræsenterer de rigeste danske reklamefolk, Jan Duckert og Jesper Kunde, formuer på “kun” omkring 100 mio. kr.

De internationale reklamebosser kunne endda notere ganske pæne stigninger i deres lønninger uagtet, at 2010 ikke er et år, der står tilbage som et branchens gyldne.

Kun Maurice Levy fra Publicis viste en eller anden form for solidaritet ved at holde igen, og røg dermed ud af den Top 10 liste, som AdWeek har stykket sammen.

  1. John Wren, CEO Omnicom, 10,7 mio. USD, +37 pct.
  2. Michael Roth, CEO IPG, 10,2 mio. USD, +62 pct.
  3. Randy Weisenberger, CFO Omnicom, 8,2 mio. USD, +46 pct.
  4. Sir Martin Sorrell, CEO WPP, 7,1 mio. USD, +69 pct.
  5. Andrew Robertson, CEO BBDO, 6,6 mio. USD, +53 pct.
  6. Tom Carroll, CEO TBWA, 6,5 mio. USD, ingen sammenligning med 2009
  7. Nick Brien, CEO McCann Worldgroup, 4,8 mio. USD, ingen sammenligning med 2009
  8. Frank Mergenthaler, CFO IPG, 3,9 mio. USD, +63 pct.
  9. Paul Richardson, CFO WPP, 3,6 mio. USD, +44 pct.
  10. Philippe Krakowsky, IPG, 2,9 mio. USD, +61 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club