Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Alle danske WPP bureauer og virksomheder med i alt over 800 ansatte er nu underlagt et ansættelsesstop og en omkostnings-styring, som kan bremse forandringer og den strukturelle udvikling, der ellers kan være nødvendig.

De mere end 800 ansatte i de mange danske WPP-virksomheder skal ikke regne med at få mange nye kollegaer i den kommende tid. Hvis overhovedet.

Topchefen for WPP Group, Sir Martin Sorrell, udsendte ifølge engelske Brandrepublic omkring weekenden en mail, hvori han dekreterede ansættelses-stop. Den mail er udsendt globalt, gælder således også for Danmark – og ifølge Bureaubiz’ kilder er den mere krads end normalt.

Alle andre internationale kæder har sandsynligvis også indført et stramt omkostnings-fokus, og det er næppe heller helt usædvanligt at opleve en reaktion omkring 4. kvartal, fordi der kan være behov for at påvirke årsresultatet. Men WPP-mailen skal være mere rigoristisk end normalt og udtrykke et seriøst træk i håndbremsen.

WPP repræsenterer i Danmark bureauer (både reklame og media) og andre virksomheder med tilsammen en omsætning på over 3,3 mia. kr. og en bruttoavance på pænt over 700 mio. kr. Mange af bureauerne er ganske veltjenende, men den stramme omkostnings-styring gælder altså også dem, og hvis nogen af lederne har levet efter, at det er lettere at få tilgivelse end tilladelse, så skal de muligvis til at overveje den holdning.

Der er således frustration at spore, fordi mailen ophæver den lokale styring. Et veltjenende og veldrevet bureau bliver underlagt ansættelses-stop, fordi der måske er problemer andre steder i koncernen. Og fordi det er sværere at fyre folk i andre lande end i Danmark.

Skal man endelig rekruttere, skal man først se, om der er nogen i overskud et andet sted i WPP. Men en koncern-politik som denne kan medføre vanskeligheder for en forretningsmæssig udvikling.

Får man en ny kunde, der kræver nogle folk, får man nok lov til at ansætte, når bare udviklingen i aktivitet kan dokumenteres. Men den lidt mere løse forretningsudvikling, hvor man vil udvikle bureauet uden at kunne hænge det direkte op på en kunde, kan få det svært, og det kan stille spørgsmål ved mulighederne for at udvikle nye kompetencer – noget som måske netop vil være relevant i den tid, markedet står over for. Det kan f.eks. være digitale kompetencer.

Der er dog et smuthul. Der er ikke sat en prop i, hvad angår opkøb af bureauer. Det er først og fremmest den organiske vækst, der får det sværere.

Man kan dog også spore en vis forståelse for skridtet. Som en bemærkede – “enhver, der har med USA og England at gøre, véd det. Udviklingen går vanvittigt stærkt i øjeblikket”. Martin Sorrells skridt kan være et udtryk for en form for rettidig omhu: han har kigget ind i krystalkuglen og set, hvad der venter. Og det kan føre til et blodbad, hvis ikke man reagerer konsekvent nu.

Samtidig konstateres det også, at de fleste nok helt af sig selv vil være meget forsigtige med at ansætte i den nuværende situation.

Der er næppe tvivl om, at e-mailen er en direkte reaktion på udsigterne for 4. kvartal, og derfor i første omgang er en korttids-optimering. Men der er heller ikke tvivl om, at det kommer til at række ind i det nye år.

Det er en følsom situation, og derfor var der kun en enkelt af dem, Bureaubiz har haft kontakt til, der ønskede at udtale sig til citat.

“Jeg ser ikke situationen anderledes end, at jeg skal gøre mit arbejde ekstra godt og være en tand skarpere i min argumentation, hvis jeg vil forfølge en forretningsmulighed”, siger adm. dir. Karen Østergaard, Ogilvy.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club