Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om de fem hovedudfordringer, som Lego ser for sig. Samt om dansk design- og kommunikationsvirksomhed, der giver gode råd, hvis man vil med i internationale organisationers udbud.

Lego har fornylig ændret ledelsesstrukturen og er gået fra seks topledere til 22. Til gengæld er der skåret et lag af den vertikale ledelsesstruktur.

Ifølge Legos topchef, Jørgen Vig Knudstorp, er den ændring foretaget for at gøre klar til 5 store udfordringer, som skal drøftes på bestyrelsens nærtstående strategiseminar i Mexico.

Markedsføring spiller en central rolle og indgår i flere af de fem hovedudfordringer:

  • Globalisering – Lego skal skabe succes på det asiatiske legetøjsmarked, fordi forretningen skal flyttes derhen, hvor væksten er.
  • Digitalisering – Koden til at få Lego digitaliseret skal knækkes, herunder digitalisering i markedsføringen.
  • Bæredygtighed og miljø – Lego-klodser kræver energi og kemi og kunderne forventer, at Lego har omtanke for miljøet.
  • Integreret markedsføring – Lego skal udnytte det stærke varemærke til massive reklamekampagner på tværs af medier, landegrænser og dermed alle de touchpoints som forbrugerne har til Lego.
  • Kerneinnovation – Lego skal holde fast i at udvikle den klassiske Lego-byggeoplevelse og derfor hele tiden genopfinde Lego-kernen

Om udfordringerne siger Lego-chefen:

“Det er ikke fem områder, hvor man kan udpege et teknisk eller analytisk svar på, hvad vi skal gøre. Du er nødt til at tilpasse dig, improvisere og eksperimentere. Det er også det, som den nye organisation skal kunne”, og han tilføjer:

“Det er det, vi skal se tilbage på om fem til ti år. Lykkedes vi med det og blev det en løftestang for os? Det skal den ny organisation levere på” (Børsen, p. 6-7).

Dansk design- og kommunikationsvirksomhed sælger udelukkende til internationale organisationer

Mens danske virksomheder generelt halter bagefter om at få fat på lukrative ordrer fra humanitære organisationer som FN og Røde Kors, har Design- og kommunikationsvirksomheden Phoenix Design Aid siden 2006 udelukkende levet af denne målgruppe.

Adm. dir. Dennis Lunde Nielsen har mere end 20 års erfaring på det område og han bliver derfor ofte brugt som konsulent og rådgiver, når andre virksomheder satser på at byde ind på de store, internationale organisationers udbud.

En af de råd han giver, er at man skal være indstillet på, at det kræver stor tålmodighed at få en forretning op at køre med organisationerne. Op til tre år, kan det sagtens tage, før anstrengelserne bærer frugt.

“Men hvis man har is i maven og selvfølgelig har finansieringen til det, så gælder det om at holde fast. Det bliver nemlig nemmere og nemmere med tiden, fordi man får opbygget en databank og nogle referencer, som er nødvendige”, siger Dennis Lunde Nielsen.

Udover et godt internationalt netværk, skal man også være indstillet på, at et globalt samarbejde , kræver mere fleksibilitet end en arbejdsdag fra 9-16.

Phoenix Design Aid har for eksempel udarbejdet Den Afrikanske Udviklingsbanks årsrapport, som 289 regeringschefer får tilsendt og den har taget 4000 arbejdstimer at udarbejde og til det har kommunikationsbureauet haft tre uger.

En sidste afgørende faktor, er om man har alle relevante certificeringer på plads. For eksempel taler man meget mere om corporate social responsibility-certificeringer i udlandet end man gør herhjemme (Børsen Vækstdanmark, p. 2-3).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club