Fortsat liv i digitale bannere

Lars Hedegaard Pedersen,
journalist og kommunikationsrådgiver

Øget investering i interaktivt indhold sikrer display-annoncering højere klik- og interaktionsrater. En af de annoncører, som har opnået højere klikrater ved at anvende interaktive bannere, er YouSee.

I en tid, hvor automatiseret annonceindkøb stiger, og digital annoncering lider under mangel på gennemsigtighed, er det først og fremmest interessant at spørge: Får annoncørerne fuld valuta for deres digitale medieinvesteringer?

For de fleste annoncører, der anvender display-annoncering og bannerannoncer, går disciplinen i grove træk ud på at skaffe så mange kliks med så få visninger som muligt – eller populært sagt at optimere click through rate (CTR).

For mediebureauer betyder det typisk, at fokus er på viewability og frekvens, hvorfor mediebureauernes strategi er at købe billigt ind og maksimere antallet af visninger.

Det er dog værd at bemærke, at selvom CTR angiver antallet af in-screen-visninger for et banner, så kan en bruger sagtens have set budskabet uden at klikke på banneret og alternativt valgt at google indholdet frem for at klikke direkte videre fra banneret.

Giver det så mening at måle antallet af visninger, hvis annoncørerne ikke ved, hvor mange brugere der reelt interagerer med deres bannere?

“Med interaktive features er der bedre mulighed for at skabe højere brugerinvolvering og servere mere information om et produkt, uden kunden i øvrigt behøver at forlade den hjemmeside, de befinder sig på”

Det er ingen hemmelighed, at effekten af bannerannoncering har været for nedadgående de sidste ti år. En af grundene er blandt andet, at annoncørerne har mistet fokus på at engagere, fastholde og underholde brugeren.

I takt med, at den stigende automatisering af annoncer har givet annoncørerne mulighed for at komme billigere og bredere ud til deres målgruppe, har de samtidigt mistet fokus på indhold og interaktion – altså dét, der i sidste ende skal få brugerne til at interagere og klikke på den pågældende bannerreklame.

Banner er bedre end landing page
”Med interaktive features er der bedre mulighed for at skabe højere brugerinvolvering og servere mere information om et produkt, uden kunden i øvrigt behøver at forlade den hjemmeside, de befinder sig på,” forklarer Klaus Mogensen, adm. direktør for virksomheden Better Banners, som har specialiseret sig i at udvikle interaktive bannere for annoncører som Volvo, Audi, Telia, Arla, Nemlig.com, Apollo, Matas og YouSee.

”Annoncørerne får groft sagt mulighed for at flytte deres landing page op i banneret ved at gøre banneret interaktivt. Det betyder blandt andet, at kunderne får mulighed for at lære mere om produktets mange funktioner og fordele i takt med, at kunderne får stimuleret deres nysgerrighed og får lyst til at interagere med et banner, hvis de samtidig føler, at de også får en oplevelse ud af det,” uddyber Klaus Mogensen.

Han oplyser, at interaktive bannere i gennemsnit har en klikrate (CTR) på 0,37 pct. for virksomhedens kunder, hvilket er tre gange så højt som landsgennemsnittet, der ifølge Danske Medier er på 0,12 pct.

Det store spørgsmål er imidlertid, hvordan annoncørerne skal aktivere de 999 andre.

En af de annoncører, der har oplevet en positiv effekt ved at øge investeringen i interaktive bannere, er YouSee. De har formået at skabe en interaktion på 2,05 pct. med en display-kampagne for selskabets ”Bland selv”-tv- og streamingpakke.

YouSee har med deres interaktive bannere i deres Bland selv-kampagne oplevet langt højere deltagelse fra kunderne.

Opgaven var at få aktiveret så mange brugere som muligt direkte i det interaktive kampagneunivers – hvor brugerne fik mulighed for at sammensætte deres individuelle pakker direkte i banneret, uden at skulle klikke sig ud af banneret eller over på en landing page på YouSees hjemmeside.

Bruger mere tid sammen med brandet
”Med interaktive bannere fik vi mulighed for at skille os ud fra mængden af flade bannere ved dels at benytte en legende tilgang til at kommunikere vores ”Bland selv”-produkt, som samtidig gjorde det nemmere for brugerne at forstå vores tv-produkt,” fortæller Kristina Kvist Mikkelsen, der er marketing campaign manager hos YouSee.

”Ved at flytte elementer, som man typisk vil finde på vores website, op i banneret, fik vi etableret en ”øveplads”, hvor brugerne risikofrit kan prøve sig frem og til sidst sammensætte deres egen personlige tv- og streamingpakke. Og det var med til at skabe værdi for brugerne – frem for et forstyrrende element, som bannere ofte kan være i andre sammenhænge.”

Ud af den halve million synlige visninger (viewable impressions), banneret fik, var der 46,7 pct., som bevægede musen hen over banneret, og 5,63 pct., som interagerede og tilføjede én eller flere tv-kanaler fra ”Bland selv”-pakken.

Ifølge Jens Mathiesen, performance chapter lead for YouSee Digital Marketing Lab, brugte hver bruger i gennemsnit 10 sekunder sammen med YouSee-brandet, mens de brugere, som klikkede sig videre fra banneret til landing pagen, brugte fem gange længere tid på sitet end gennemsnittet.

“At skifte tv-abonnement eller udbyder er en større beslutning, og det er derfor stærkt for et brand at kunne engagere en halv million danskere i vores tv-produkt, uden de i første omgang skal forlade det site, som de befinder sig på. Det skaber awareness og sikrer, at YouSee er top-of-mind, når danskerne skal vælge ny tv-udbyder,” slutter Jens Mathiesen.