Af Finn Graversen, journalist
Søren Flemming Larsen

Efter godt 7 år i spidsen for Interflora - og 3 år efter salget til franske Interflora - stopper Søren Flemming Larsen uden at have defineret sin fremtid. Salget til franskmændene har vist sig som en rigtig god handel for ham.

Igennem mere end 7 år har Søren Flemming Larsen stået i spidsen for Interflora Danmark og dermed indtaget rollen som en af Danmarks mest markante reklamekøbere. Bredt set. For ikke bare har utallige reklamefilm gået sin sejrsgang i skiftende awards – Interflora er f.eks. også blevet belønnet for sit arbejde med kunstig intelligens i forhold til at omsætte teksterne på de mange Hilsen-kort til markedsviden.

Men nu er det slut. Søren Flemming Larsen har i en alder af 56 år valgt at takke af – uden at have den fjerneste ide om, hvad der skal ske.

“Jeg står så at sige helt nøgen over for fremtiden. Vi har valgt at tage ned til vores hus i Spanien, og her vil jeg bruge lidt tid på at lade ideerne forme sig,” siger Søren Flemming Larsen og tilføjer, at han ikke udelukker nogen muligheder.

Det kan f.eks. også blive en form for iværksætteri, for han forlader Interflora med et tocifret millionbeløb i lommen igennem en særdeles god handel, han gjorde i forbindelse med, at Interflora blev solgt til et fransk selskab i 2018.

Men mere om det om lidt.

Når Søren Flemming Larsen skal begrunde sin beslutning om at stoppe, så spiller alderen en rolle.

“Hvis jeg efter 7 år hos Interflora skulle prøve mig selv af på noget andet, så skulle det snart ske. Ellers skulle jeg satse på Interflora resten af mit arbejdsliv. Men jeg havde lyst til at prøve noget andet. Jeg har gjort mig en række erfaringer fra mit virke i Interflora og jeg bilder mig ind, at jeg kan noget, som andre måske også kan få glæde af,” siger Søren Flemming Larsen og fortsætter:

“Samtidig var vi nået til et punkt, hvor vores strategiplan var toppet, og vi skulle igang med en ny. Endelig er det også en helt ny situation med en stor international koncern som ejer. Mine værdier som leder handler meget om mennesker og dialog, og det bliver noget andet, når man er en del af en stor koncern. Så samlet set synes jeg, at det var et godt tidspunkt at takke af på. Jeg ved fra min tid som fodboldspiller, at man aldrig er bedre end sin sidste kamp, og jeg vil gerne stoppe på toppen.”

Interflora Danmark blev solgt til Interflora Frankrig i efteråret 2018, og i forbindelse med den handel blev både Søren Flemming Larsen og marketingdirektør Zvi Goldstein medejere af det nye danske Interflora-selskab.

“Fra køberside var det et krav, at der skulle være nogle lokale penge i selskabet. Det blev så til, at Zvi og jeg skød penge i selskabet, og dem har jeg så solgt her tre år efter handlen,” siger Søren Flemming Larsen.

Han skød 3,5 mio. kr. ind i 2018 og det har vist sig at blive en overordentlig god handel. I henhold til hans personlige selskab, Fleur-de-lis, er de 3,5 mio. blevet til godt 29 mio. – en gevinst på over 25 mio. kr.

Zvi Goldstein skød 1 mio. kr. ind i selskabet, og den investering er i hans regnskab opskrevet med 7,3 mio. kr.

Samtidig har økonomien i det danske Interflora-selskab, ITDK, udviklet sig markant positivt. Efter en årrække med en ret stabil økonomi er bruttoresultat og overskud skudt i vejret. I forhold til et gennemsnit for de sidste par år før handlen er bruttoresultatet i 2020 mere end syvdoblet til ca. 75 mio. kr., mens resultatet før skat blev på hele 41 mio. kr.

“Den udvikling er der flere årsager til. Dels har vores strategiplan vist sin effekt. Og dels er der også sket det, at penge, der hidtil var endt som bonus hos medlemmerne, nu er gået ind i selskabet. Men det skal siges, at 2020 resultatet er ekstraordinært. Under corona-nedlukningen måtte blomsterhandlerne holde åbent, og da Dronningen opfordrede til at sende hilsner i stedet for at møde op og fejre hende tog det enorm fart. Blomsterhandlerne har kort sagt haft forrygende travlt i corona-året,” siger Søren Flemming Larsen.

Det kan være en af forklaringerne på, at Interflora nu har færre tilknyttede blomsterhandlere i forhold til før salget til franskmændene. Der var over 300 i forbindelsen med salget, og nu er antallet ca. 260.

“Det er i hvert fald, hvad vi hører. De har haft enormt travlt, de har svært ved at skaffe arbejdskraft og onlinebestillingerne har et betydeligt omfang. De er kort sagt pressede, og det kan få nogen til at drosle lidt ned ved at melde sig ud af online-handlen,” siger Søren Flemming Larsen.

Umiddelbart er der ikke udpeget en ny dansk direktør. I cvr står en franskmand opført som direktør for Interflora i Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club