Intermail tjener penge igen: Nu skal der satses digitalt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

InterMail har 117 år på bagen i Danmark som en analog forretning. Nu er man klar til at gå i offensiven på det danske marked med digitale løsninger og kundeloyalitetsprogrammer.

InterMail har eksisteret i Danmark i 117 år. Men med et fokus på klassiske print- og konvolutløsninger til udsendelse af fysiske breve er det ikke overraskende, at virksomheden har været gennem nogle pressede år.

Nu er der dog rettet op på skuden. Der kom ny adm. direktør til for halvandet år siden i skikkelse af Jens Knudsen, og det netop afsluttede regnskabsår viser godt nok en fortsat faldende omsætning (nu 366,7 mio. kr.) men også et overskud før skat på 6,2 mio. kr. efter fire år med underskud. Det giver plads til en ny offensiv, og den retter sig mod digitale kommunikationsløsninger og loyalitetsklubber.

I 2007 købte koncernen svenske StroedeRalton, der er udbyder af digitale kommunikationsløsninger og loyalitetsklubber – bl.a. for den svenske tøjkæde Kappahl, der med 7 mio. medlemmer angivelligt er Nordens største kundeklub.

”Vi er via vores svenske datterselskab en af de største udbydere af fulfillment-services, mailhåndtering og it-baserede loyalitetssystemer i Sverige og vi er nu klar til at kickstarte det danske marked inden for disse løsninger,” siger Jens Knudsen.

Detail, finans og industri er de kunder, InterMail går efter

Det er især detailkæder med minimum 20.000 kunder, men også finansielle selskaber og industriselskaber som har en vis datakompleksitet samt behov for differentierede typer kommunikation, som InterMail gerne vil hjælpe med at eksekvere digitale og fysiske marketingkampagner samt skabe kundeloyalitetsløsninger for.

Målsætningen for digitale kommunikations- og loyalitetsløsninger på det danske marked er ifølge Jens Knudsen at få en millionomsætning på henholdsvis salg af løsninger og salg af konsulenttimer.

For nuværende fylder digital omsætning en mindre del af InterMails forretning, men er samtidig den hurtigst voksende del. Printløsninger og salg af kuverter står for resten af omsætningen.

Selskabet forventer fortsat at øge den digitale forretning dobbeltcifret i de kommende år.

Behov for individualiserede programmer

”Der er grøde i det danske marked. Mange virksomheder har efter finanskrisen haft udfordringer med at vokse på omsætningen. Det stiller krav om at agere mere effektivt i betjeningen af kunder og at opnå en bedre kundetilfredshed. Til det er det relevant at kigge på de adfærdsdata, som en virksomhed opsamler”, siger Jens Knudsen og fortsætter:

”Vi ser derfor et behov for relevant kommunikation og individualiserede bonusprogrammer. Der er åbenlyst typer af løsninger eller produkter, der er vigtigere at opnå loyalitet indenfor end andre. Og der er omvendt helt sikkert eksisterende kunder eller kundegrupper, man som virksomhed ikke skal ofre krudt på.”

Print kan endnu

Selvom de digitale individuelle marketingløsninger er i stigning, mener Jens Knudsen, der netop har været til direct marketing konferencen &Then i Boston, ikke, at man skal afskrive printmediet, tværtimod.

”En af de ting, jeg tog med hjem fra Boston, var det veldokumenterede faktum, at cirka 80% af al personaliseret kommunikation pr. brev, bliver åbnet og læst. Det tilsvarende tal for kommunikation pr. e-mail er omkring 20 procent, siger Jens Knudsen og fortsætter.

”Jeg ved godt, at det selvfølgelig er dyrere at sende almindelig post ud, men man skal også have in mente, at svarprocenterne er anderledes. På e-mailen ligger den typisk et godt stykke under 1% og på breve er responsen på 3-5%. I øvrigt peger alle undersøgelser på, at kampagner, der anvender en kombination af digitale medier i kombination med fysiske medier – altså f.eks. TV, e-mails i kombination med fysisk post – opnår højest genkendelseseffekt og markant bedre responsrate og ROI,” siger direktøren.

Der er netop meldt en porto-forhøjelse ud, vil den ikke svække de fysiske mail-kampagner endnu mere?

”Nej, jeg tror ikke den vil have den store effekt. I hvert fald ikke, hvis man som virksomhed kan acceptere at sende sin mail-kampagne ud med b-post. På privatmarkedet, hvor der sendes med A-post, kan man til gengæld forvente en større effekt,” siger Jens Knudsen.