International opmærksomhed på DIA-vinder

Peter Engholm
25@mail.dk

Anthon Berg Generous Store, skabt af Robert/Boisen, kan forklares i en Twitter-besked. Og netop via de sociale medier har udlandske medier fået serveret – og bragt – historien.

En lang række store ideer og sange er, fornemmer man, skrevet på papirservietter – eller rettere: Alle fortidens ideer og sange.

Hos Robert/Boisen & Like-minded er papirserviettens afløser for længst blevet præsenteret og – ikke uvæsentligt – implementeret: Enhver idé på bureauet skal være så enkel, at den kan (og skal) forklares i en Twitter-besked.

Og ideen bag Anthon Berg Generous Store er “No cash, no creditcard, just good deeds”. Betal for din chokolade ved at gøre en god gerning.

Det var baggrunden for verdens mest usædvanlige butik, da Generous Store i februar åbnede på Købmagergade i København – for som planlagt at lukke fem timer senere.

Nu har bureauet talt sammen – ikke kun besøgende i butikken og de, der postede deres løfte-om-god-gerning på Fabebook:

“Vi har målt spredningen, og Generous Store er blevet eksponeret 4 mio. gange på Twitter, Facebook, blogs og nyhedssites, bl.a. Trendhunter, der alene har over 2 mio. likes på Facebook. Betalingsmåden er ny, men flere af de internationale medier ser det også i et større perspektiv – og diskuterer det som en ny måde at indrette et samfund på,” siger Søren Christensen, partner i Robert/Boisen & Like-minded.

“I begyndelsen var det bureau- og branchesites, der tog ideen op, men siden er fulgt bredere medier, der bl.a. fokuserer på innovation. Og netop samfundsperspektivet i generøsiteten og de gode gerninger som betalingsmiddel hæftede Mashable sig ved, da de ringede os op.”

At casen, der er beskrevet med denne film, har flere indfaldsvinkler er en bevidst strategi fra bureauets side:

“Eventen har forløbet efter mange-bække-små princippet: Det gælder kanalerne, hvor på man blev eksponeret – hvad enten det var fysisk på Købmagergade, hvor 100.000 mennesker passerer dagligt, eller de sociale medier eller radioshows, hvor eventen siden fortsatte. Og dermed også de kategorier, vi sender casen ind til i Cannes – for man kan se som en anderledes sampling, som en buzz-event osv,” siger Søren Christensen.

Og kunden? Case-beskrivelsen taler om 12 pct. øget salg i marts sammenlignet med samme måned året før, men også det internationale aspekt har stor effekt for Anthon Berg.

“De opererer kraftigt inden for internationalt travel retail og er til stede i lufthavne over hele verden. Den store eksponering af kampagnen er derfor interessant i forhold til de mange læsere og besøgende af disse sites, som hævet over enhver tvivl er blandt de mest rejsende i verden,” siger Søren Christensen.

Anthon Berg-koncptet kan ses beskrevet bl.a. her, her og her.