Internationalt energiselskab vælger dansk bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Og selskabet, der handler med gas og el, er også dansk. Det er vokset sig stort med intens fart, og nu skal kommunikationen følge med. Derfor har man afholdt en bureaukonkurrence.

Du kender næppe Danske Commodities – med mindre du køber gas eller el i markante mængder, eller bor i Aarhus. Her holder selskabet til, og handlen med energi har spredt sig – eksternt til 29 lande ud over Europa, og internt fra 40 til 225 medarbejdere på fire år. Alene det seneste år er der kommet 100 nye medarbejdere til.

”Vi er vokset dramatisk og ønsker samtidig at ekspandere geografisk. Og frem for at bruge millioner på brochurer, factsheets og printannoncer spredt ud over markederne søger vi at styrke os digitalt. Informationerne er kun ét klik væk, uanset om du er i Rumænien, Spanien, Norge eller Sverige,” siger Neil Hester, strategic brand manager i Danske Commodities.

Selskabet har derfor været på udkig efter en partner, der kan sikre, at Danske Commodities tænker mere digitalt. Man har vokset, men ikke haft onlinedelen med i tilstrækkeligt omfang:

”Vores website – døren til selskabet – blev bygget, da vi var 30-40 medarbejdere. En statisk størrelse, der således ikke var bygget til vækst og ikke har kunden tilstrækkeligt i centrum. Samtidig vil vi med et nyt site også fokusere på employer branding,” siger Neil Hester.

Danske Commodoties har valgt 1508 som partner. Det er sket efter en bureaukonkurrence med tre bureauer – alle digitale, men indbyrdes vidt forskellige.

”Udover 1508 havde vi et andet dansk bureau – ét med en international profil og udenlandske kontorer – og et internationalt bureau med over 1000 ansatte på globalt plan. Vi så på ressourcer, vel at mærke de ressourcer, der var sat af til os, og på ambitionsniveau. Det var ikke erfaringen med energy-trading, der skulle være stor – det var entusiasmen,” siger Neil Hester.

Han tilføjer:

”Energi-handel er et ungt og endnu umodent marked. Her skal vi være hurtige til at høste fordelene og være konstant fleksible. 1508 skal ikke bygge et site, men en webproces. Vi har ikke noget slutmål, men i stedet en løbende proces,” siger Neil Hester.

Han suppleres af Mikkel Jespersen, partner i 1508:

”Vores tilgang til pitchen var at sandsynliggøre, hvordan vi kunne skabe en forretning for Danske Commodities. Som digital samarbejdspartner er vores opgave at realisere Danske Commodities’ digitale potentiale – og opgaven bliver, lidt mere konkret, at skabe en brandplatform og en måde, hvorpå de digitale services understøtter Danske Commodities’ forretning”.