Nordmændene vendte sig mod de velkendte medier, da de skulle følge med i de første dage efter sommerens tragiske terrorangreb, hvor næsten 80 mennesker blev dræbt.
Det viser en analyse, som branchemediet Kampanje har lavet sammen med YouGov Norway og Retriever.
Analysen kan således bidrage til en løbende diskussion om mediernes rolle. Terrorangrebet var den største katastrofe i Norge siden 2. verdenskrig, og nyhedsefterspørgslen har således været enorm.
Samtidig er tilstedeværelsen af netmedier og sociale medier i et land som Norge tilsvarende stor, men alligevel sværgede nordmændene først og fremmest til tv.
Om det så kan skyldes behovet for national fællesskabs-følelse, at man sværgede til tv, skal være usagt, men undersøgelsen viser dog, at nordmændene synes, at medierne fokuserede for meget på at lede efter syndebukke og på politiets rolle.
Tallene for nyhedsdækningen viser, at 69 pct. fulgte mere med i nyhederne end de ellers ville have gjort. Kun 19 pct. siger, de øgede brugen af sociale medier.
Blandt tv-stationerne vandt statskanalen NRK slaget. 39 pct. angiver denne kanal som den vigtigste nyhedskilde i de første 48 timer, mens 28 pct. foretrak TV 2. 8 pct. angiver VG Nett som den vigtigste kilde, og det var det eneste netmedie, der opnåede mere end 2 pct.
Tallene blandt tv-stationerne viser dog et generationsskifte. Den ældre generation sværgede til NRK, mens de 18-34 årige sværgede til TV 2.