Glem mobiltelefonen, hvis du vil have fat i børnene fra de er helt små. For mens børnene skal have en vis alder, før forældrene giver dem lov til at få mobiltelefon, så er alder ingen hindring for at få sin helt egen tablet – og det skal helst være en iPad.
Hele 49 procent af børn i alderen 7-11 år ejer deres egen tablet og de fleste af dem er iPads.
Og blandt de endnu yngre, nemlig de 3-6 årige er det 25 procent, der har deres egen tablet.
Det er Kidvertising, der har foretaget analysen om børns tablet og app-adfærd, som er baseret på både kvantitative og kvalitative interviews med flere end 300 danske børn i alderen 3-11 år og deres forældre.
Tablets og spil-apps er populære, fordi de giver børn mulighed for at interagere med venner. De apps, der er mest populære for de 3-6 årige kommer fra Lego, Pixeline og Angry Birds i nævnte rækkefølge.
De 7-11 årige derimod, vil helst spille Minecraft, Hay Day og Subway Surfers.
Analysen viser endvidere, at 34 procent af de 3-6 åriges forældre downloader 3-5 apps om måneden, mens 48 procent downloader 0-2 apps.
Forældrene til de 7-11 årige mener, at børnene oftere trænger til nye udfordringer, idet 14 procent henter hele 6-10 apps om måneden og 44 procent mener, at de i hvert fald skal have 3-5 nye apps om måneden.
Da det samlede beløb forbrugt på apps er lige stort hos begge målgrupper, selvom den ældre målgruppe henter flere apps, må forældrene til den yngste målgruppe være mere tilbøjelige til at købe dyrere apps.
I begge grupper er omkring halvdelen af alle apps, nogle der downloades gratis.
Analysen viser andre sammenhænge i forbindelse med børn og børnefamiliers digitale tendenser, som Kidvertising vil offentliggøre i forbindelse med et seminar til efteråret.