Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Coop har besluttet at søge stordriftsfordele på tilbudsaviser og samlet alle koncernens aviser hos Republica. Som i øvrigt har åbnet grafisk tegnestue i Bangladesh.

Coop har på koncernniveau besluttet at søge stordriftsfordele på produktionen af tilbudsaviser og derfor samlet alle dagligvaregigantens aviser hos en og samme leverandør, der er specialiseret i mediet.

Valget er faldet på Republica, der således fremover også skal håndtere aviserne for Irma og Fakta. I forvejen har bureauet håndteret aviserne for SuperBrugsen, Kvickly og Kvickly xtra. Den nye kontrakt lyder på to år.

Det understreges samtidig fra koncernen, at profil-markedsføringen fortsætter uændret hos de bureauer, der hidtil har haft opgaverne.

For Umwelt og Uncle Grey betyder beslutningen, at man taber produktionen af tilbudsaviser – men fastholder den kreative udvikling.

Om det får konsekvenser, kan adm. dir. Steen Søndergaard, Umwelt, endnu ikke sige.

“Vi har jo vidst det i et stykke tid, og vi har en række andre ting i gang, som forhåbentlig kan fylde vores folk op”, siger Steen Søndergaard.

Hos Uncle Grey fortæller adm. dir. Jens Hagbard, at bureauet har måttet fyre tre mennesker som følge af tabet af Faktas aviser.

Marketingschef i Kvickly og Kvickly xtra, Carina Neergaard, er glad for den nye samarbejdsaftale og ser en række fordele ved, at kæderne bliver samlet hos et bureau.

“Jeg ser klart en fordel i at alle detailkæderne i Coop nu er samlet under et marketing-tag. Jeg tror på sigt, det vil optimere vores taktiske tiltag og skabe både kontante og kvalitative fordele for os,” siger hun.

Republica oplyser, at bureauet er inde i en rivende udvikling, hvor medarbejdertallet er ved at blive forøget med 20-25 pct. Desuden har man for nylig etableret en grafisk division i Bangladesh.

“Markedet efterspørger i stigende grad resultatorienteret markedsføring, som vi har satset benhårdt på de sidste år. Det kommer os til gode nu,” siger adm. dir. Kenneth Pedersen.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club