Irmas nye marketingchef vil have mere kant og mindre taktisk kommunikation

Peter Engholm
25@mail.dk

Gamle dyder kommunikeret på nutidig vis. Rikke Hyldsberg Søgaard ser sin største opgave i at få fortalt Irmas holdninger og historier – gerne digitalt.

Man kan tiltræde en stilling med en business-as-usual holdning eller med der-skal-ske-noget-nyt tilgang.

Rikke Hyldsberg Søgaard tiltrådte i sidste måned som ny marketingchef i Irma, og det er sket med ønsket om forandring – eller rettere; at vende tilbage til dét, Irma historisk set har været kendt for:

”Mere kant. Irma har længe været tilbudsorienteret, men kædens fantastiske brand har sin styrke i at have holdninger – bl.a. til sundhed og være parat til at videreuddanne sine kunder. Min største opgave bliver at fortælle Irmas historie og historier,” siger Rikke Søgaard.

Hun kommer fra B&O Play, hvor hun i halvandet år var global eCommerce Manager, og var forinden marketingchef i tre år hos nemlig.com.

I sin nye stilling ser hun frem til at påvirke danskerne uge efter uge, og på en ny måde. For mens de holdningsprægede historier er Irma Classic, så skal kommunikationen opgraderes:

”Vi skal være mere tilstede dér, hvor kunderne er. Vi skal være brandende og mindre taktiske i vores kommunikation. Og hvis vi skal være taktiske, så skal det passe til den enkelte. Tilbudsaviser og printannoncer rammer nogle, men vi skal i langt højere grad være digitale, ellers misser vi for mange i vores målgruppe. I et kommende, konkret tiltag har vi fravalgt print og tv,” siger Rikke Søgaard.

Coop-koncernen foretog for nylig en større organisationsændring. Det betød en ny direktør for Irma i form af Søren Steffensen, der hidtil havde været kædedirektør for Kvickly. Og ambitionen om at genfortælle Irmas historie – med kant – går igen på denne post.

Ny direktør, ny marketingchef … nyt bureau? Nej, men nye tanker og tiltag fra bureauets side.

”Vores leadbureau er Konstellation & Republica, suppleret af deres kreative hub; React. De har totalt leveret på vores ideer om mere branding og holdning – og vil gøre deres til at rykke os,” siger Rikke Søgaard og tilføjer:

”Min erfaring siger mig, at det er svært, hvis kun ét bureau skal kunne løse alle opgaver, så vi har også andre samarbejdspartnere, som vi bruger til inspiration på andre felter.”