Prekvalifikationen er overstået, og deltagerne i konkurrencen om Dong Energys mediebudget er fundet. Nu er der dog kun fire tilbage i forhold til de fem, der oprindeligt blev udvalgt. IUM har nemlig valgt at melde sig ud af konkurrencen – bl.a. fordi det er blevet mere en skønhedskonkurrence.
“Selvfølgelig kan det subjektive spille en rolle, når man vælger mediabureau – men så skal man have en tro på, at man kan vinde”, siger adm. dir. Michael Thim, IUM, og tilføjer, at han som udgangspunkt helst ser nogle objektive kriterier, hvis man skal investere meget i en konkurrence.
Han fortæller, at beslutningen blev truffet, da man efter prekvalifikationen modtog udbudsmaterialet.
“Det lægger op til mange fortolkninger og subjektive beslutninger, hvilket i sig selv er OK, men så bliver det i vid udstrækning relationerne der afgør valget. Desuden skal man definere en fast pris på basis af en plan man ikke selv kan styre indholdet af, hvilket kan give usikkerhed omkring indtjeningsmuligheden. Jeg synes derfor ikke, det var værd at skulle lægge en masse timer i dette udbud, når der sker så mange andre spændende ting i markedet”, siger Michael Thim.
Dong har ikke ønsket at fortælle hvilke fem bureauer, der blev udvalgt til at deltage. Det må dog antages, at det eksisterende bureau, Mediacom er med.
Christina Schak Møller fra Dong Energy’s procurement er uforstående over for Michael Thims holdning.
“Han kan i vores udbudsmateriale se, hvordan vi vægter de forskellige ting. Det er klart, at bureauernes kompetencer og evne til at rådgive os på de strategiske oplæg og medievalg spiller en rolle, men økonomi – herunder fee’s og forhandling af mediepriser – er et af de parametre, som vi vægter højest, så jeg er uenig med Michael Thim”, siger Christina Schak Møller.
Hun ønsker ikke at gå ind i en mere detaljeret diskussion af materialet eller fremlægge indholdet, da det er fortroligt materiale.