OMD kan fortsat skrive Top-Toy på kundelisten – men ikke i helt samme omfang som tidligere. Til gengæld kan IUM nu skrive kunden på listen – og faktisk med et budget der opgøres til mindst 100 mio. kr.
Det drejer sig om mediastrategi, planlægning og indkøb for detailhandelskæderne BR og Toy’s R Us med butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island og Nordtyskland.
Noget af det arbejde har været placeret hos OMD – men ikke det hele.
”Vi havde OMD som god samarbejdspartner for Top-Toy gruppen da jeg startede, men på Retail var det mere begrænset til primært annonceindrykning og SEM. Vores egne ”medier” – Fætter BR Club og vores aviser – var ikke en del af deres arbejde, om end det er her en stor del af effekten skabes,” siger Thomas Meng, der er direktør for Retail marketing. Han fortsætter:
”Jeg havde behov for en stærk strategisk mediepartner, der kunne monitorere og omsætte effekt/analyse/viden ind i et fremtidigt (digitalt) mediemix overfor en dual målgruppe. Jeg spurgte derfor OMD, IUM og en 3. uvildig analysepartner om et bud på et cost effektivt analysesetup der monitorerer alle salgspåvirkninger på tværs af alle vores markeder, samt hvordan det kunne implementeres fremadrettet. Her viste IUM et meget kompetent og innovativt bud.”
Han peger endvidere på, at IUM er eksperter inden for optimering af tryk og distribution af kataloger, så Top-Toy kan bruge flere ressourcer på at opgradere sin tilstedeværelse på de digitale platforme
OMD er stadig mediebureau for selskabets Brand Marketing afdeling.
Adm. dir. Michael Thim, IUM, er selvsagt en glad mand:
”BR og Toys R Us er begge spændende retail brands med hver sin markedsmæssige udfordring. Og at vi skal arbejde med dem på tværs af 6 markeder, gør det kun endnu mere interessant,” siger han og fortsætter:
”Det går rigtig godt for os i øjeblikket. Med nye kunder som Klasselotteriet, Sundhedsstyrelsen, Onfone og nu TOP-TOY har vi haft et rigtig godt år.”