IUMs topchef er blevet præsident

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Endnu en dansk mediabureaudirektør har fået ansvar for hele Norden. Michael Thim skal skabe synergier på tværs af grænserne.

Titlen er fornem: IUMs danske adm. dir., Michael Thim, kan nu også kalde sig for President, Nordic, i mediabureauet.

IUM har nemlig valgt at samle de nordiske bureauer i en nordisk organisation og udpeget Michael Thim til at lede den.

Dermed bliver det endnu en dansker, der får det nordiske ansvar i mediabureauverdenen. Det samme er tilfældet med Henrik Jensen fra Aegis, Peter Gottfredsen fra OMG, Claus Gilbert Clausen i MEC og Jonas Hemmingsen hos Mediacom.

Det er andet og mere end en paradetitel, Michael Thim er blevet udstyret med.

“Jeg har tidligere haft titel af Nordic Chairman, men det var mere et spørgsmål om, hvem der skulle lede møderne. Bureauerne i hvert enkelt land refererede ind til London,” siger Michael Thim og fortsætter:

“Nu har man samlet bureauerne i en fælles organisation med mig som chef, og målet er klart. Vi er allerede i gang med at etablere fælles back office systemer inden for f.eks. it og finans, og min opgave er at udvikle forretningen på tværs af grænserne ved i langt højere grad at samle vores styrker og udnytte synergier.”

Det indebærer f.eks., at en række af de services, som er udviklet i Danmark – det gælder f.eks. mediaprint, datamining og salgsmodellering – skal foldes ud i de andre lande.

Michael Thim understreger dog samtidig, at bureauerne også skal udvikles og styrkes i forhold til de lokale markeder, hvor der kan være store forskelle. Feks. er flere store reklamebureauer i Norge begyndt at etablere egne media-afdelinger, og det udfordrer selvsagt det norske IUM.