Af Peter Engholm, journalist

Kenneth Tram var iværksætter med phoamy, men stoppede på dramatisk vis. Nu er han tilbage på sit bureau og har senest lavet film for Matas. Her er hans historie og erfaringer.

En blodprop i hjernen symboliserede en iværksætter-drøm, der var blevet et mareridt. Kenneth Tram arbejdede solen sort som idémanden bag phoamy, der fjernede vindstøj fra headsettet, når man talte i mobil på farten.

Nu er han tilbage på bureausiden ”i det arbejdsliv, jeg nyder” og er rigere – om end udelukkende på erfaringer.

Det er oftest en god historie, når bureaufolk lader kreativiteten udfolde sig på anden vis end udelukkende på kundernes vegne. Kenneth Tram havde været tekstforfatter og konceptudvikler på en række af landets førende bureauer, da han kom på ideen om skumhætten phoamy.

Fra kreativ udvikler til skumsælger
Det var en rød klovnenæse, der satte tankerne i gang, men herfra var der ikke meget gak og løjer over forløbet:

”Phoamy var i begyndelsen en rimelig stor succes. Jeg var i Løvens Hule – to gange, som vist nok den første og eneste. Vi havde 10 mand ansat, der var investorer og Vækstfond-lån. Og jeg blev klog på, hvad retikuleret skum er for noget. Jagten på løsningen krævede besøg på fabrikker, og jeg lå om natten og tænkte i ingeniør-baner,” siger Kenneth Tram og tilføjer:

”Det var en vild oplevelse, men jeg gik fra at være kreativ udvikler til at være skumsælger. Og da virksomheden skalerede op, så handlede det om penge, og ikke længere om passion. Og da jeg fik blodproppen i hjernen i 2018 og ikke kunne tale i flere dage, så stoppede jeg.”

Phoamy med logoer

Glæden ved hele tiden at udvikle nyt
Kenneth Tram har de seneste to år arbejdet med sit Lakremebureauet, som han genoplivede efter Phoamy.

”Det fede ved reklame – set fra mit bureau – er, at jeg hele tiden kan udvikle nyt. Med iværksætteriet erfarede jeg, at når først et produkt er udviklet, brandet og markedsført, handler det næsten udelukkende om salg. Jeg savnede det kreative, men jeg lærte også vigtigheden af, at salget fungerer. Det kreative skal kunne sælge kundens varer,” siger Kenneth Tram.

Lakremebureauet løser opgaver for bl.a. hverdag.dk (national tv-kampagne), Boform, Quooker (i 11 lande) og senest Matas, hvor fire film (tv og SoMe) før nytår bliver fulgt op af en kampagne til foråret.

Iværksætter i husleje-højde
Det går – med ejerens egne ord – fornuftigt med Lakremebureauet, som selv i et corona-år har formået at tiltrække nye kunder.

Har du dermed langtidsparkeret iværksætteren?

”Ja og nej. Jeg fortsætter med bureauet, fordi det gør mig glad og giver et OK fundament. Og jeg er færdig med at være iværksætter – vel at mærke på den måde, alle siger, at man skal; nemlig at gå all in. Det er uforligneligt med det liv, jeg lever i dag, og jeg vil ikke byde min familie det – igen,” siger Kenneth Tram og tilføjer:

”Rådgiverne siger også, at man skal drømme stort. Det har jeg prøvet, og det gjorde mig næsten skør. Men hvad med at drømme småt? En god, men beskeden idé. Ikke noget, der – hvis alt lykkedes – udløser en stor villa, men betaler huslejen i min lille bolig.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club