J-dag forude: Genvalg til sidste års bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Unge designere i lille bureau har for andet år i træk fået lov at stå for bl.a. årets Limited i forbindelse med J-dag, der foregår på fredag.

Når det gælder reklamefilm, så er Peter Wibroes lille tegnefilm for Tuborg Julebryg en klassiker, som er med til at varsle julen.

Men filmen er ikke det eneste unikke marketing-element, som knytter sig til Julebryggen. Siden 1990 har årets J-dag været en slagkraftig event, og på fredag er det så tid igen.

Der skal dog ske lidt nyt midt imellem alle traditionerne, og for andet år i træk, har det lille bureau, Wonderland, fået lov til at stå for løjerne.

Siden 2010 er Tuborg Julebryg både blevet lanceret i sit velkendte design og i en limited edition, der er målrettet barmiljøerne og udvalgte convenience butikker. Sidste års limited edition lykkedes så godt, at Carlsberg måtte melde alt udsolgt.

Årets samarbejde med Wonderland resulterede i tre designforslag, der blev lagt ud på Tuborg Julebrygs Facebook-side, hvor brugerne fik mulighed for at stemme på deres favorit. Vinderdesignet er altså fundet af Tuborg Julebrygs fans.

Wonderlands tilgang har været at ændre så lidt som muligt ved genkendeligheden og i stedet bruge eksisterende elementer på nye og sjove måder. I år er der dog skruet op for julestemningen med guirlander og julepynt og så har der også sneget sig et stykke kvindeundertøj ind i designet:

”Tuborg Julebryg er festligt, folkeligt og altid med et glimt i øjet. Derfor syntes vi det var på sin plads med en lille overraskelse i designet – en nyhed blandt de traditionelle Julebryg-elementer – og en blød pakke med frækt undertøj har mig bekendt altid bidraget til den gode julestemning,” siger Simon Nygaard, creative director, Wonderland.