Der ser ud til at være en stor geografisk forskel på, om man synes, det er okay at bruge tid på sociale medier privat i arbejdstiden:
- I AsiaPacific-regionen finder 48 procent det ok.
- I Europa/EMEA er det 30 procent.
- Og i N- og S-Amerika finder blot 16 procent det i orden.
Tallene fremgår af en meget stor undersøgelse lavet af Kelly Services, et verdensomspændende service-, vikar- og rekrutteringsfirma.
Kelly har fået 170.000 mennesker til at svare på spørgeskemaer om forskellige arbejdsrelaterede forhold, bl.a. brugen af de sociale medier i arbejdstiden.
Der er tilsyneladende – og ikke overraskende – også aldersforskelle i svarene: Det opfattes tilsyneladende som mest acceptabelt blandt de yngre generationer, som også er de “født digitale”:
- Generation Y, altså typisk under 30 år: 36 procent finder det ok.
- Generation X, altså cirka de 30-50-årige: 30 procent finder det ok.
- Baby boomers, altså de 50-65-årige: 19 procent finder det ok.
Bevidste om produktivitets-tab
Samtidig mener rigtig mange af svarerne, at brugen af sociale medier i arbejdstiden sænker produktiviteten. Og de yngste er faktisk mest bevidste om dette produktivitetstab – måske fordi de selv bruger det mest.
Her ser der også ud til at være en forskel på danskerne og resten af europæerne: 33 procent af de danske besvarelser mener det påvirker produktiviteten negativt, mens gennemsnittet på europæisk plan er oppe på 41 procent.
Kelly-undersøgelsen er skæv på den måde, at de adspurgte ikke er udtaget som en statistisk tilfældig stikprøve – derimod har man selv kunnet melde sig og svare via diverse online indgange, samt er blevet inviteret via Kellys egen omfattende email-database. Stikprøven er altså ikke repræsentativ. Dermed kan der være fx en overvægt blandt besvarelserne af folk, som har svaret i arbejdstiden – og som altså finder det i orden at bruge arbejdstiden på den slags ikke-helt-arbejds-relaterede opgaver ved skærmen. Undersøgelsen er således også blevet markedsført på Kellys egne Facebook-sider. Like? Synes godt om?
I den danske del af undersøgelsen indgår svar fra omkring 3000 personer, oplyser den danske afdelings direktør Henrik Bruun.