Jan Duckert: ”Vi har åbnet døren til en ny verden”

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danmarks største bureau PeopleGroup,har solgt en stor del af sin omsætning til verdens næststørste bureaugruppe, WPP Group. Handlen gælder AdPeople, som skal indgå i et nyt globalt bureau, og dermed øges mulighederne for at bringe bureauet’s IT-værktøjer og kompetencer ud på det globale marked.

“Vi har lukket en dør op for en helt ny verden, som ingen kan vide præcist, hvad der findes bag”. Således beskriver, Jan Duckert, der er formand for Danmarks største ubestridt største bureau, PeopleGroup, den handel, han netop har indgået med verdens næststørste bureau-gruppe, den børsnoterede engelske WPP Group. Aftalen går ud på, at WPP overtager aktiemajoriteten i tre af gruppens bureauer (AdPeople, SoftwarePeople og GraphicPeople) med henblik på at gøre dem til en del af et nyt globalt bureau under nvanet Enfatico.

Handlen har baggrund i computergiganten Dell’s globale reklamebudget, som PeopleGroup selskabet AdPeople hidtil har håndteret i Europa og dele af Asien. Omkring årsskiftet besluttede Dell dog at flytte hele budgettet til WPP Group.

Her hedder topchefen Sir Martin Sorrell, og han er en selvsikker og bestemt herre, der er vant til at få sin vilje. Så når han har vundet Dell’s globale reklamebudget til en værdi af 20-25 mia. kr. over tre år, regner han selvfølgelig ikke med, at et for ham mindre dansk bureau skal blande sig i den kontrakt.

PeopleGroup stod derfor med ryggen mod muren, da WPP gik i gang med at overtage budgettet. Men Sir Martin Sorrell havde åbenbart gjort regning uden vært. Dell er en særlig kunde, og alt tyder på, at AdPeople har haft noget, han ikke har kunnet undvære til at løse opgaven.

Prisen og aktiepostens størrelse er uoplyst, og desuden bliver AdPeople boende sammen med PeopleGroup, som via minoritetsposten fortsat vil være med på sidelinjen. Det resultat er langt bedre og meget mere offensivt end de fleste havde ventet.

“Vi tror, at AdPeople får større udfoldelses-muligheder hos den nye ejer, fordi et stort internationalt netværk har større kraft og troværdighed til at sælge kompetencerne ind til andre kunder”.

Som handlen er konstrueret, kan han sagtens tænkes at levere nye kunder til AdPeople/Enfatico.

“Er der store danske virksomheder, som kan få gavn af Enfatico, så vil jeg ikke holde mig tilbage fra at koble dem sammen med bureauet”, siger Jan Duckert.

Ronnie Job peger på, at PeopleGroup også får mulighed for at tilbyde sine kunder adgang til AdPeople/Enfaticos internationale kompetencer. Han ser frem til at blive del af, hvad han karakteriserer som en af de mest spændende historier lige nu i den internationale bureau-verden.

“Enfatico får hovedkontor på Madison Ave i New York, og hvornår har man sidst set et bureau i denne skala starte på det gamle reklamehovedstrøg. Vi har vist, at vi kan køre en region meget effektivt med vores systemer og strategiske og kreative kompetencer, og allerede nu er vi i gang med at forberede en indkøring af dem i hele verden. Næste skridt bliver at arbejde på sælge værktøjerne til andre internationale kunder”, siger Ronnie Job.

Grundkonceptet i PeopleGroup har altid været, at man skal “gå i store sko” i forhold til at give og modtage arbejde og viden til andre i gruppen. Men hvordan kommer det til at gå, når AdPeople reelt indgår i en anden gruppe?

“Vores grundsynspunkt er, at opgaverne skal løses det sted i huset, hvor det tjener kundens interesser bedst uden smålig skelen til intern suboptimering. Og jeg er sikker på at WPP er enig i det grundsynspunkt. I den udstrækning vi vil have fælles kunder med Enfatico tror jeg, at det handler om at aftale nogle meget klare spilleregler fra starten, som også tager 100% udgangspunkt i kundens interesser”, siger Jan Duckert.