Af Peter Engholm 25@mail.dk

Joost i Storbritannien er trådt i likvidation, da det ikke er lykkedes at finde en køber. Samtidig har Skype-milliardærerne Janus Friis og Niklas Zennström store forventninger til en ny musiktjeneste.

Online video servicen Joost, der er skabt af Skype-mændene Janus Friis og Niklas Zennström, er en død sild i Storbritannien. Det skriver Financial Times.

Joost har bl.a. amerikanske CBS i investorkredsen, som mindretalsaktionær, men andre store mediekoncerner har ikke bidt på krogen – hverken som købere af de professionelt producerede videoer eller af koncernen som sådan. Derfor må den britiske del af Joost dreje nøglen om, men fortsætter aktiviterne i Holland og USA.

Janus Friis og Niklas Zennström er ikke mere rystede, end at nye projekter er godt på vej. Det gælder i særdeleshed Rdio, en musik-abonnementsordning i lighed med f.eks. Rhapsody og (den aktuelle udgave af) Napster. Det skriver Computerworld.

Konceptet imødeses med spænding – bl.a. fordi ingen af de tilsvarende ordninger har formået at nappe andet end krummer ved det kagefad, som Apple iTunes Store sidder så solidt på. Desuden har Friis og Zennström også Kazaa på deres cv – og denne fildelingstjeneste er næppe nogen døråbner hos den selvsamme musikindustri, som Rdio nu skal købe rettigheder hos.

Rdio forventes at blive lancereret i begyndelsen af 2010.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club