Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Laura Gry Lindholdt fra Very Patchwork har valgt en kampagne af Leo Burnett Chigago.

Nyfusionerede Very Patchworks art director er pjattet med en museums-kampagne, hvor man kan bo i et maleri.

Laura Gry Lindholdt har været art director hos Very Patchwork i to år, og har tidligere arbejdet på Anew i en årrække.

Bureaubiz har hørt den 27-årige københavnerinde om hendes favorit-kampagne, som er et samarbejde mellem Airbnb og et amerikansk kunstmuseum.

Kampagnen Van Gogh BnB er kreeret af bureauet Leo Burnett, Chigago.

 Hvad går den kampagne, som du ville ønske, du havde lavet, ud på?

”Kampagnen opstod da Art Institute of Chicago i 2016 skulle promovere en udstilling af Van Gogh kaldet ’Bedroom’. Det var en udstilling af Van Goghs mest intime værker – billeder af hans eget soveværelse. For at lade folk komme tættere på kunsten og give lidt af intimiteten videre, skabte man et rum, som er en tro kopi af et af hans malerier. I samarbejde med Airbnb lavede man Van Gogh BnB, der gjorde det muligt at leje værelset ud til mennesker fra nær og fjern, der ville bo helt i Von Goghs ånd. Så folk kunne ikke alene komme og se udstillingen, de kunne simpelthen få kunsten helt fysisk tæt ind på kroppen – og nærmest blive en del af et Van Gogh-maleri.”


Det originale ‘The Bedroom’-maleri af Van Gogh.

Hvad tænkte du, da du så kampagnen første gang?

”Jeg kan huske, at jeg så den i en pause på arbejde. Når der er tid, kan jeg godt lide at kigge på diverse sider, og se hvad der er blevet lavet af nye seje ting rundt om i verden. Da Van Gogh BnB pludselig poppede op på min skærm, tænkte jeg bare: Dét der er fedt. Og som jeg plejer at gøre, når jeg ser noget, som jeg synes er rigtig godt lavet, så røg jeg fluks ind på Instagram, for at se, hvordan kampagnen tog sig ud i virkeligheden. Dér kunne jeg se, art den var dejlig instagramable. Jeg kan huske, at jeg sad og tænkte: ’Gid det var mig, der havde fået det brief”.

Du kan se casevideoen fra Van Gogh BnB her:

Hvad er det ved denne kampagne, der i dine øjne, gør den ekstra god?

”Noget som jeg virkelig godt kan lide er valget af medier. Man forventer ikke, at et museum laver et samarbejde med Airbnb, og jeg kan godt lide at blive overrasket på den måde. Generelt set er jeg ret vild med at arbejde med kombinationen online og offline, der er så mange digitale løsninger, og det er fedt, men det er klart det fysiske, der inspirerer mig mest. Der hvor jeg kan komme helt tæt på og røre ved noget håndgribeligt i virkeligheden. Og så synes jeg simpelthen, at det er genialt at lave noget, som folk skal interagere med i et helt døgn.”


Det er svært at se forskel, men dette er ikke et maleri, men selve rummet man kan leje på Airbnb og bo i.

Hvad synes du er det mest imponerende ved Van Gogh BnB?

”Det er imponerende eksekveret, og det er virkelig sejt, at de er kommet så tæt ind på hans værk og stil, som de har gjort. Det er super gennemført. Derudover synes jeg også, at det er imponerende, at de har fået alle – både museet, ’kunstneren’ og Airbnb – med på idéen. Det at eksperimentere med traditionel kunst og tage et mere kommercielt take på det, det er både fedt og modigt. Og samtidig er der også masser af humor i det. Normalt kan den mere traditionelle kunst godt være lidt selvhøjtidelig, og det synes jeg, at Van Gogh BnB bryder flot med.”


En gæst beundrer ‘det levende’ Van Gogh-maleri.

Nu er du jo AD´er. Er der noget i forhold til det grafiske/visuelle i kampagnen, som du vil fremhæve?

”Jeg kan godt lide, de bruger Airbnb’s logo sammen med Van Gogh-udstillingens kampagnelogo. Det er ikke bærende for ideen, men en god måde at forbinde de to ting på. Det er et fint grafisk greb, der lige giver den sidste finesse.”


Logoet for kampagnen som Laura synes, lige giver den sidste finesse.

Er der noget ved kampagnen, som du synes kunne være gjort endnu bedre?

”Jeg kunne godt have brugt en bedre case video. Jeg vil gerne se mere af og føle mig tættere på maleri-rummet og selve museet. Casevideoen er ret winner-agtig, og jeg synes, at både det visuelle og den gode idé godt kan drukne lidt i alt den omkringliggende medieomtale.”

Ville du selv kunne være blevet lokket til at besøge Van Gogh-udstillingen pga. kampagnen?

”Ja, det vil jeg helt sikkert. Og selvfølgelig endnu mere, hvis den lå lidt tættere på Danmark.”

Er du generelt en museumsgænger?

”Jeg elsker at blive inspireret af nutidig kunst og diverse kunst-initiativer. Og generelt synes jeg, at man nemt kan trække det med over i vores kommercielle verden. Inden for kunsten tænker folk altid meget abstrakt, og det tror jeg altid er en god ting. Der er dog en ting, som jeg hader ved museer og det er, at man aldrig må røre ved billederne. Det får jeg ellers altid meget lyst til. Engang satte jeg gang i en alarm, fordi jeg pillede ved et maleri. Det var ret akavet, efterfølgende. Ups.”


Et foto af Van Gogh rummet indefra. Her må man gerne røre penselstrøgene.

Har du brugt kampagnen som inspiration til noget af dit eget arbejde?

Van Gogh BnB-kampagnen inspirerer mig løbende til at udfordre de typiske formater, tænke lidt større og kombinere medier på nye måder. Og til hver en tid at gå efter at lave noget, der engagerer folk – og skaber samtaler. Når jeg ser kampagner, som denne,  der er rigtig fede, bliver jeg altid ekstra motiveret til selv at lave noget arbejde, der også er i særklasse”.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer