Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Tau Lee Bjørn Rosenberg ville gerne have været ham, der havde drejet Shreddies 45 grader.

Ogilvys nye art director kaster sig i støvet for en kampagne, der fik stor succes ved at dreje produktet 45°.

Tau Lee Bjørn Rosenberg blev fastansat hos Ogilvy for to måneder siden. Sjovt nok er han havnet hos en gren af det bureau, som er hjernerne bag den kampagne, som han ville ønske, at han havde lavet.

Kampagnen som Tau Lee Bjørn Rosenberg har valgt er Diamond Shreddies fra 2008, som er lavet af Ogilvy & Mather Toronto til det canadiske marked for morgensmads-produktet Shreddies.

Hvornår så du Diamond Shreddies-kampagnen første gang?

”Jeg så den første gang i 2013, lige da jeg var startet på KK (Kreativ Kommunikation), hvor en af vores undervisere viste os gode arbejder fra branchen. Og der var et eller andet ved Diamond Shreddies, der bare satte sig fast.”

Se Diamond Shreddies casevideo her:

Hvad tænkte du, da du så kampagnen første gang?

”Udover at jeg synes, at den var sindssygt sjov, så fangede det mig, at casen havde en ret spændende problematik. Det pudsige var jo, at producentens undersøgelser viste, at forbrugerne var meget glade for produktet. Så der var egentlig ikke noget, som skulle laves om eller nytænkes, som man kunne basere kampagnen på. Derfor valgte kampagne-folkene i stedet at lade som om, at man havde lavet produktet om – at de firkantede Shreddies var blevet re-designet til diamanter, selvom det eneste man i realiteten havde gjort var at dreje dem 45°, så de stod på højkant.”

Var det instant love – eller skulle du lige tygge på kampagnen?

”Det var straight up instant love. At dreje den enkelte Shreddie var et så fjollet, simpelt og banalt et greb, at det var genialt. Med et lille bitte twist af produktet formåede man at bygge en hel markedsføringskampagne. Jeg kan huske, at jeg sad tilbage med forundring over, hvordan de dog havde fået solgt en så lille og joke’ish idé ind til kunden.”

Hvad er det, som du synes er allerbedst ved kampagnen?

”Jeg elsker, at man kunne gøre den lille idé til en stor kampagne over flere medier. Og jeg er også meget vild med posteren, der helt nøgternt viser den gamle Shreddie overfor den nye. Old vs New. Derudover har kampagnen bare en gennemgående fed ironisk tone, og der er nogle videoer med fokusgruppe-produkttest, som jeg aldrig har kunnet lure om er spoofs eller autentiske.”

Se en af Diamons Shreddies fokusgruppe-videoerne her:

Hvad er din yndlingsdetalje i forbindelse med kampagnen?

”Fordi der reelt set ikke var noget der var forandret, var der selvfølgelig en masse folk, der gik til angreb på kampagnen. Mit yndlingsaspekt var den måde, hvorpå man håndterede kritikken. Det gjorde man ved at lancere en combopack, der både indeholdte de firkantede og de diamantformede Shreddies. Den måde at imødekomme kritikken synes jeg er fuldstændig genial”

Hvordan bruger du kampagnen den dag i dag?

“Den står på en imaginær hylde, som jeg nogle gange kigger op på, når jeg leder efter en best practice, hvis man skal promovere noget, der fungerer, noget som kunderne rent faktisk er tilfredse med”.

Nu er Diamond Shreddies-kampagnen efterhånden 9 år gammel. Synes du stadig, at den holder i dag?

”Den burde ikke kunne holde i 9 år, men jeg synes stadig, at den holder den dag i dag. Sidenhen har der været andre cases, der bruger samme indgang til et givent produkt. På den måde har kampagnen nærmest været foregangsmand en helt lille subgenre. Men ingen har sidenhen lavet en løsning, der er ligeså simpel som Diamond Shreddies. Der er dog andre, som også har gjort det rigtig godt, f.eks. kampagnen American Rom for den rumænske Rom chokolade-bar, var ret fantastisk.”

Er der noget du ville lave anderledes i Diamond Shreddie-kampagnen her i 2017?

”Hvis man kigger på universet, så er det det samme, som Shreddies har den dag i dag. Så der er ikke så meget jeg ville ændre, udover at folde kampagnen ud over flere medier. Hvis de ikke havde lavet Combi-packen, så var det den, jeg ville have slået på. Det er simpelthen så godt tænkt”.

Har du fået mere lyst til at spise Shreddies af Diamond-Shreddies kampagnen?

”Aij, det har jeg faktisk. Nu har jeg desværre aldrig smagt dem, da de ikke lige er til salg i Danmark. Men hvis jeg så dem ude i verden, så ville jeg købe dem med hjem. Det ville ligesom lukke en sløjfe på min fascination af Diamond Shreddies-kampagnen.”

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer