Forbrugerne har ændret sig radikalt, men det har virksomheder, marketingfolk og politikere ikke opdaget, siger Jesper Kunde, adm.dir. i Kunde & Co til Børsen i dag:
“Alt for mange går rundt med en fejlagtig opfattelse af, at finanskrisen bare har sat overflodsforbruget på pause. Det er slet ikke gået op for dem, at forbrugeren har ændret sig totalt”.
Finanskrisen og de globale klimaudfordringer har ændret verden fra et stabilt samfund med sikre markedsstrukturer og en sikker vækst samt en opfattelse af uanede naturmæssige ressourcer og uden bekymring for klimaet til et samfund, hvor forbrugeren i den vestlige verden er skubbet ned på det nederste trin i Maslow’s pyramide, hvor endda selve overlevelsen er kommet i fokus.
Jesper Kunde mener, at moral, bæredygtighed og ansvarlighed har bidt sig fast i stedet for overforbrug.
Frederik Preisler, adm.dir. på reklamebureauet Mensch er enig i, at der er tale om en ny normaltilstand og at forbrugerne har ændret sig, så samfundet økonomisk kommer til at køre videre på et lavere niveau.
Jesper Kunde fortæller endvidere til Børsen, at man traditionelt har sat forbrugerne i to bokse. Den lokalt orienterede forbruger med fokus på det nationale, det nære, hygge og sikkerhed. Og den globalt orienterede med fokus på åbenhed, engagement, det sociale og det globale.
“Det nye er, at nu smelter de to opfattelser sammen. Den moralsk ansvarlige forbruger kan tilhøre begge grupper. De sætter pris på sikkerhed og nærhed, men har samtidig et globalt perspektiv”, vurderer Jesper Kunde (Børsen, p. 38-39).
Danfoss udførte den rette krisekommunikation
Danfoss’ bøde på 670 mio. kroner i en kartelsag har ikke skadet danskernes opfattelse af den store industrivirksomhed.
Det viser analyseinstituttet Yougovs brandindex.
Ifølge Stiig Helgens Binggeli fra reklamebureauet Brandhouse, har Danfoss håndteret sagen godt. De gjorde det rigtige ved at træde frem og ikke gemme sig.
Han henviser til, at Danfoss’ ledelse tog privatflyet til København, hvor topchefen Niels Bjørn Christiansen stillede sig op og undskyldte for fadæsen.
“Ved at gå ud og lægge sig ned stopper de også blødningen, fordi man stopper en masse snak, siger Stiig Helgens Binggeli.
Samtidig påpeger Binggeli, at Danfoss blev begunstiget af, at der var andre sager på mediedagsorden og derfor fyldte Danfoss-sagen ikke meget hos den almindelige borger.
Yougovs nordic marketing manager Lars Gylling siger dog, at imageundersøgelsen kunne være faldet anderledes ud, hvis man kun havde spurgt i erhvervslivet i stedet for bredt i den danske befolkning (Børen, p. 43).
Decembers reklamebudget stiger
En tredjedel af detailhandlen forventer et højere reklamebudget i dette års december end sidste år. Kun 9 procent forventer et lavere budget.
Det viser en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv.
Michael Knudsen, direktør i reklamebureauet Bates Y&R siger, at den reklame, der består af tilbudsaviser, bliver mere magasin-agtig:
“I år rummer postkassen ikke bare traditionelle julekataloger, men i højere grad reklamer, der i udstyr og indhold ligner magasinformatet. Tendensen er, at varepræsentationer krydres med interview og ‘redaktionelt’ indhold”, siger Michael Knudsen til Børsen. (Børsen, p. 42).
Dansk-bosat englænder vinder pris for film til Verdensnaturfonden
Filmmanden Myles Thompson har i forbindelse med en kortfilmskonkurrence i anledning af Verdensnaturfondens (WWF) 50 års jubilæum, vundet en pris for bedste kortfilm.
Der var to vindere. Den ene blev fundet af en jury og den anden, som var Myles Thompsons film, blev fundet ved afstemning på nettet.
Over 260 film deltog i konkurrencen, der havde temaet: Life. Nature. You. Make the Connection. De to vindere skal lave kortfilm for WWF i 2012 for et budget på 10.000 dollars.
Myles Thompson kommer oprindeligt fra England, men har det seneste år boet i Danmark. Han driver produktionsselskabet ZooZoo, som laver naturfilm, blandt andet til Aarhus Universitet, og firmafilm til internt brug (Stiften.dk, 13/12).
Filmen kan ses her.