Jesper Kunde har altid været god til at komme ud med sine synspunkter. Lige nu er han i gang med en offensiv for at fortælle om, at fremtidens forbrugere for altid har ændret sig og hvilke krav, det stiller til virksomhederne.
Jesper Kunde optrådte med dette i Børsen medio december og i dag, er han så i Jyllands-Posten med et stort interview. Hans evne til at optræde i offentligheden er måske en af årsagerne til, at han igen er tilbage på imagetronen i den årlige image analyse fra MyResearch/Bureaubiz – som omtalt først på ugen.
Det han fremfører i både Børsen og Jyllands-Posten er, at forbrugerne har ændret sig fra at overforbruge til at føle ansvarlighed og bæredygtighed og han er sikker på, at det har bidt sig fast hos forbrugerne og at overforbruget ikke kommer tilbage igen.
Jyllands-Posten har interviewet to fagfolk, der er uenige med Jesper Kundes påstand om, at forbrugerne har ændret sig for altid.
Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank går endda så langt, at han ‘vil vædde på’, at forbrugerne igen vil bruge penge og han bruger historikken som argument:
“Det er set før. Både fra 1987 til 1993, da forbruget ikke steg og fra 1998 til 2004, da det heller ikke steg. Forbruget i Danmark er steget i klumper og lige nu er vi klart inde i sådan en periode uden stigende forbrug”.
Las Olsen mener, at denne krise kan være mere langvarig end de fleste, men danskerne vil finde forbrugslysten frem igen.
Også ekspert i forbrugeradfærd, Heidi Boye, der er phd og ekstern lektor på CBS, samt forbrugerspecialist på mediebureauet OMD, er uenig med Jesper Kunde:
“Forbrugertilliden er faldet helt markant, men det er også et udtryk for, at medierne har stor magt og skriver mange negative historier. Når det begynder at vende, har jeg tiltro til, at forbruget kommer igen”.
Og hun fortsætter:
“Jeg tror, at det er forsimplet at sige, at nu har vi oplevet en overforbrugsperiode, og at vi ikke kommer til at opleve det igen. Trends og tendenser ændrer sig hele tiden og den tid, vi oplever nu, kommer efter velstand og overforbrug i 1990’erne og 2000’erne. Om 20 år vil man have glemt det og ikke reflektere så meget over det” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 12-13).
Danske filmudbydere skal være hurtige på det digitale marked
De danske filmudbydere skal være hurtige, for udenlandske spillere som Apple og Amazon melder sig snart på det danske marked.
Flere eksperter spår, at 2012 bliver det afgørende år for det danske digitale filmmarked. Det lægger pres på blandt andet YouSee og Blockbuster, som begge har erklæret, at de vil være blandt danskernes foretrukne videotjenester på nettet.
I går skrev Børsen, at danskerne er villige til at betale for filmtjenester på nettet og den forretning vil Yousee gerne have fat i. Gerne med inspiration fra amerikanske Netflix, som kommer ud til kunderne uden at de skal have en bestemt kabelboks eller behøver at koble computeren til fjernsynet for at se film.
“I dag er vi primært aktive hos de kunder, som har en Yousee-box. Men vi vil ud og være Danmarks Netflix. Det betyder, at vi skal ud og være tilgængelige på flere platforme allerede i 2012”, siger Ulf Lund, vicedirektør i YouSee.
Ulf Lund kan dog ikke melde ud endnu, hvilke konkrete produkter, de vil lancere, men han siger til Børsen, at han kan forestille sig en abonnementstjeneste på 49 eller 79 kroner om måneden.
Blockbuster spås til gengæld ikke mange chancer af ekspert i e-handel og direktør i Innovation Lab, Mads Thimmer:
“De kommer fra et helt andet sted end den digitale verden. Kig bare på alderen af den computer, de taster filmtitler ind på i butikkerne. Blockbuster er et brand og intet andet” (Børsen, p. 43).
Ny knap, der viser, hvad en Facebook-bruger har købt
Facebook introducerede i onsdags Facebook Actions. Lige som man har en ‘like’-knap, er der nu også mulighed for knapperne: ‘want’, ‘own’, ‘spotted’.
Hvis en Facebook bruger gerne vil skrive, at han lige har købt et par Adidas sko, klikker han nu blot på ‘own’-knappen ved siden af løbeskoene. Købet bliver så føjet til indkøbslisten, så vennerne kan se det.
Med de nye knapper, kan Facebook-brugere udtrykke personlighed, nysgerrighed og interesse – både overfor venner, men også overfor annoncører (Berlingske Business, p. 11).