Joachim Rubow bliver direktør for Danmarks største mediabureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter under et år hos DR har han taget imod et job som øverste chef for et af Danmarks største mediabureauer.

Joachim Rubow var glad, da han i efteråret fortalte om sit job som marketingdirektør hos DR. Måske ikke en kommerciel virksomhed – men et job med moderne marketing-udfordringer.

Men det kan være svært at spå om fremtiden, og nu forlader han “Danmarks bedste marketingjob”. Til gengæld kan han så smykke sig med titlen CEO, fordi han bliver ny chef for mediabureauet, Carat, der tidligere på måneden sagde farvel til Malene Birkebæk.

“På trods af, at jeg ikke havde planlagt et jobskifte netop nu, var muligheden for at komme til at lede Danmarks stærkeste mediebureau en udfordring jeg ikke kunne lade passere. Jeg får æren af at lede et bureau hvor talentmasse, værktøjer og erfaring giver os de optimale forudsætninger for at indtage positionen som kundernes foretrukne rådgiver,” siger Joachim Rubow.

Carat er en del af Aegis Media og har i de senere år været et meget fremgangsrigt bureau, som bl.a. har formået at vippe OMD af imagetronen. Carat har indtaget førstepladsen de sidste tre år.

Malene Birkebæk var en årrække hos Aegis – men kun et år som øverste chef for Carat. Hun valgte at trække sig fordi hun drives mere af det faglige end af ledelsesmæssige udfordringer.-

Joachim Rubow har været hos DR i lige under et år. Han kender bureauverdenen fra sin tid hos DDB men er nok mest kendt for sin tid hos Danske Bank, hvor han bl.a. opnåede at blive tildelt hæderen som Årets Markedsfører ved Advertising Effectiveness Award. Aegis Medias CEO, Lars Bo Jeppesen fremhæver netop denne brede baggrund som en af årsagerne til valget.

”Når jeg tidligere har udtalt, at Carat’s nye CEO er min drømmekandidat, skyldes det et mix af flere ting. Joachim har en bred erfaring– dels fra mediesiden (DR), bureausiden (DDB) og kundesiden (DanskeBank). Mediebureauerne står over for en spændende transformation fra medie til marketingeksperter, og her har det afgørende kriterie i udvælgelsen på den ene side været Joachims indsigt i den hverdag og de udfordringer, som marketingcheferne oplever dagligt og på den anden, den indsigt han har fået i de omvæltninger mediemarkedet undergår netop nu,” siger Lars Bo Jeppesen og tilføjer:

“Derudover har det naturligvis også været væsentligt at finde en person med ledelseserfaring og dokumenterede resultater, hvilket i begge tilfælde passer rigtig fint på Joachim. Sidst men ikke mindst vælger jeg at rekruttere en leder med stort drive og tårnhøje ambitioner, som matcher kulturen hos os.”

Joachim Rubow tiltræder d. 4. april.