Grundfos og Danfoss ligger i toppen og Danske Bank er faldet fra en 18. plads til en 41. plads i en undersøgelse fra analysefirmaet Aalund, der har spurgt 309 journalister i Danmark, hvordan de vurderer de danske virksomheder i forhold til henholdsvis deres kommunikationsafdeling, topledelsen og virksomhedens image.
Steffen Lüders, der er bestyrelsesformand i PR-bureauet Mannov siger til Berlingske om undersøgelsen:
”Grundfos og Danfoss følges ofte ad i imageundersøgelser og i år lykkes det dem at lægge sig helt i top. Det er meget interessant, at det er to ikke-børsnoterede virksomheder, der er placeret i Jylland og eksporterer 99 procent, som lægger sig højest. Det er lidt usædvanligt.”
Han siger endvidere til avisen, at begge virksomheder er dygtige til at udtale sig om emner, der ligger inden for deres områder, f.eks. om hvordan man driver virksomhed globalt og om energirigtighed.
Hos Danske Bank erkender man, at man ikke ligefrem er i vælten og at der er flere grunde til modvinden.
”Hvis vi ser på de omdømmemålinger, der har været det senestes halve til hele år, er denne måling meget i tråd. Det afspejler den situation, banken har været i med en marketingkampagne, der ikke ramte skive og den blæst, der har været om kundeprogrammet – foruden den fornyede interesse for bankens rolle i finanskrisen, som har ribbet lidt op i gamle udfordringer, siger pressechef Kennit Leth til Berlingske.
De virksomheder, som journalisterne bedømmer bedst samlet på alle tre kriterier, er:
- Grundfos
- Danfoss
- Novo Nordisk
- Novozymes
- Lego
- Carlsberg
- Chr. Hansen
- A.P. Møller/Mærsk
- Coloplast
- NCC
(Berlingske Business, søndag, p. 5-7).