Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Også 2011 blev et fornuftigt år med fremgang i både omsætning, bruttoavance og overskud.

“Ingen store herresving” lød det sidste år om OMGs regnskab. Og det kan man så passende gentage i omtalen af 2011- regnskabet: Stabil udvikling med vækst på omsætning, bruttoavance og overskud.

Den stabile udvikling får dog et ekstra twist i år. Det er nemlig kun lidt over en måned siden, at bureauet kunne fejre 20 års jubilæum, og i den sammenhæng har adm. dir. Peter Gottfredsen kunnet konstatere, at historien om ingen store herresving har været gældende i 20 år.

“Steen Halbye stiftede bureauet og lagde ud med en bruttoavance på 9 mio. kr. I dag har vi 130 mio. Der blev skabt et fundament for en langvarig og stabil udvikling, og vi er rigtig godt tilfredse med at kunne fastholde den linje også i det seneste regnskab,” siger Peter Gottfredsen.

På nyhedsfronten har man dog inden for de seneste ni måneder set nogle historier, der kunne lægge op til herresving. Bureauet tabte to profilerede kunder i bureaukonkurrencer – DSB og Danske Spil – og OMD mistede førstepladsen i den årlige imagemåling efter at have holdt den i mere end 10 år.

Men nej – ingen herresving på vej.

“Vores forventninger til indeværende år er en vækstrate lidt over niveauet for 2011. Forventningerne bygger på 1. halvår. Danske Spil var ganske rigtigt en stor kunde, men dels har vi hurtigt fået andre spilselskaber på kundelisten og dels er der kommet andre kunder og projekter til,” siger Peter Gottfredsen og tilføjer:

“Somme tider er der kunder, der forlader os, og det er vi selvfølgelig kede af. Men heldigvis kommer der nye til, og ser man over 20 år, så må man sige, at det er et grundvilkår for det at drive bureau.”

Udviklingen inden for de enkelte brands, OMD og PHD, er ligeledes stabil.

Nøgletal for OMG

  • Omsætning 1270,077 mio. kr. +7,1 pct.
  • Bruttoavance 129,004 mio. kr. +5,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 801.267 kr. -1,3 pct.
  • Lønandel 66,7 (67,1)
  • Resultat af primær drift +19,595 mio. kr. +15 pct.
  • Resultat før skat +19,486 mio. kr. +14,9 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club