“Jeg håber, at de er smigrede – og forhåbentlig kommer de til at sælge mere cola.”
Sådan lød det i forrige uge fra Telenors svenske kommunikations- og brand-ansvarlige, Patrik Söder, da selskabet – “for at vise, at vi tager julen seriøst” – lancerede en tro kopi af Coca-Colas 16 år gamle reklamefilm med vogntoget, der spreder lys i julelandet.
Men filmen, skabt af Lowe Brindfors, formåede på ingen måde at smigre Coca-Cola, der fik sine jurister til at kontakte Telenor.
Og resultatet er til at føle på: Telenor har fjernet sin julefilm fra sin YouTube-kanal, og den forsvinder hurtigst muligt også fra reklameblokken på svensk tv.
Det skriver Resume.se, der erfarer, at filmen har kostet omkring to mio. svenske kr., svarende til godt 1,6 mio. kr.
“Vi har en god dialog, og vi forstod deres argumentation. Vi havde håbet, at man ville se filmen med et glimt i øjet. Nu vælger vi i stedet at indspille en ny film – for hvorfor være på kant med hinanden ved juletid, når man kan være venner,” siger Andreas Hamrin, pressechef i Telenor.
Hos Coca-Cola udtrykker Peter Bodor, public affairs & communications direktør, glæde over, at man er blevet enige:
“Det lader også til, at forbrugerne er glade. Der er mange, der har kontaktet os eller kommenteret på YouTube. Vi blev glade for at se, hvor engagerede forbrugerne er.”
Coca-Cola filmen kan ses her, mens Telenor umiddelbart har gjort effektivt arbejde med at slette filmsporene efter sig – her er i stedet et billede fra Resume, der giver en god fornemmelse af Telenors inspiration: