Julen i tal #1 – om ænder, badevægte og fitnesscenter-lobbyen

Bureaubiz og The Orbit Agency

Forbruget af and stiger 4.500% i julemåneden. Salget af badevægte falder med 100%.

Isenkræmmerne pakker ikke mange badevægte ind i december. Og kunderne kommer ikke ind efter dem i januar. Der tager de nemlig i fitnesscentrene. Det, der tidligere var Morten Ands fedt, sidder nemlig på forbrugerne, når det nye år indledes.

Så selvom 89% af danskerne går ligeså ofte i fitnesscentret som resten af året, må der være noget fedt, der skal brændes af i det nye år.

En go’ jul for slagteren er en dårlig jul for isenkræmmeren og endnu et nytår, hvor fitnesscentrene slås om share-of-voice. Og det giver god mening. 77% siger nemlig, at de ikke kunne finde på at købe et medlemskab i julen.

Men er der nogen, der har en dårlig smag i munden, kommer den ikke fra anden, den kommer fra fitnessabonnementet, som under 30% rent faktisk bruger.

Måske ikke ligefrem fakta, der overrasker. Men med et salg af badekåber, der er 38 gange højere i december, burde isenkræmmerne da også kunne putte badevægte i julekataloget. Det ville være godt for vægtene, og vægten. Så hvad står i vejen for badevægtene i december? En fitnesscenter-lobby med aktier i en andefarm?

Big Data, Small Data, irrelevant info, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Bureaubiz & The Orbit Agency. Sammen med Norstat har vi lavet en analyse, hvor vi spørger et repræsentativt udsnit af danskerne om deres holdninger og adfærd i julen og kombineret det med data fra: Danmarks Statistik / Kasper Lund Kirkelund