Julen i tal #17 – om PostDanmark, break-ups på Facebook og lametta

Bureaubiz & The Orbit Agency

39% pynter juletræet med lametta. 46% pynter juletræet med nisser …

Noget tyder på, at faldet i de Facebook-breakups, der sker frem mod juleaften, er ligefrem proportionalt med faldet i salget af julekort. Vi sender nemlig færre kort i julen, og særligt A-brevene har det svært. Det er måske, fordi vi har Europarekord i portopriser, hvor det i fx Litauen kun koster lige over 3 kroner at sende en hilsen. Her i Danmark er det kun lidt over halvdelen af os, der forventer at sende et godt gammeldags kort her i årets sidste måned.

Det kunne tolkes, som om høje portogrænser sænker antallet af Facebook-breakups. Men det er svært at konkludere. Sikkert er det, at det der er godt nyt for træerne, er skidt for postmændene, som nu har mistet deres job i PostDanmark og må starte forfra i Postnord.

Men træerne skal nu ikke føle sig alt for sikre i julen. De kan måske ånde lettet op over at slippe for en skæbne som julekort eller A-breve, men fakta er, at de sjældent lever mere end 15 år og ender deres dage iklædt lametta og nisser.

Big Data, Small Data, irrelevant info, buzz-words og anekdoter i et lunefuldt sammensurium bragt til dig af Bureaubiz & The Orbit Agency. Sammen med Norstat har vi lavet en analyse, hvor vi spørger et repræsentativt udsnit af danskerne om deres holdninger og adfærd i julen og kombineret det med data fra: Metro, Facebook, PostDanmark og leebyron.com